• Marjasinus

Hur nära vänner ska det vara på möhippan?

Jag håller med PB, men det är ju bra om det finns någon sammankallande.

Jag tycker det är skittråkigt att folk begränsar sig till bara de som är bjudna på bröllopet när man har möhippa/svensexa. Om jag hade obegränsat med pengar skulle jag bjudit dubbelt så många kompisar som jag nu gjorde, men jag har inte det.

Jag lade till massa av min sambos gamla kompisar som hon inte haft så mkt kontakt med nu på ett tag på listan jag gav till hennes kompis som var spindeln i nätet. Och jag tror nästan hon blev gladare för att dom kom :)

Vi var 12 på min svensexa och det gör mig väldigt rörd att så många kunde samtidigt - för jag vet hur svårt det är att hitta datum där alla kan. Jag tror helt klart man kan ha en helt fantastisk möhippa med ganska få personer men samtidigt så har jag aldrig hört om någon som klagat på att det var för många vänner på ens möhippa/svensexa.

• Marjasinus

Det jag tycker ni glömmer är den person som kanske egentligen borde ha mest ansvar för att fixa till det där med en lämplig gästlista till möhippan och det är ju den blivande brudgummen.

Vi pratade igenom det innan vi skickade ut inbjudningarna så jag hade ganska bra koll på vilka namn som borde stå med inför en eventuell möhippa.

dellelgarin skrev 2013-05-28 16:16:31 följande:
    Ja jag skulle nog oxå akta mig för att bjuda in folk utanför gästlistan., kam bli fel.
    Jag tycker gästlistan är ganska dålig utgångspunkt eftersom den ofta kan innehålla en hel del respektive till släktingar, brudgummens vänner o s v som kanske inte är de som bruden vill ha med sig. Och har man inte oändlig budget så finns det nog en hel del kompisar som missade cuten. Men allt det där borde som sagt brudgummen ha koll på.
    passionsblomman skrev 2013-05-27 20:06:24 följande:
    Det här är faktiskt-tuff skit för alla kontrollfreaks-det absolut enda som bruden inte har ett skit med att göra i planeringsväg. Det är inte alls upp till bruden! 
    Fast som sagt, via sin m2b så har man ganska bra möjligheter att få åtminstone vissa önskemål uppfyllda

Jag tycker dessutom (och det har jag skrivit flera gånger) att om jag inte hade hört något prassel i buskarna ang. en möhippa (som jag visste att min sambo ville ha) så är det ju helt och hållet mitt ansvar att se till att något händer - eventuellt t o m planera den själv om det är så att ingen tar tag i det.

Det är för många som gör sig själva till ett offer när de har möjligheter att styra sitt eget öde. 
  • Marjasinus
    dellelgarin skrev 2013-05-29 12:13:02 följande:
    Jag tycker heller inte att man kan bli sur om man inte blivit "bjuden" ,möhippa är ju något som skall arrangeras tillsammans, jag tex har ingen tärna, så valfri kompis/släkting kan ta på sig den ihopsamlande rollen .
    Det där kan dock likagärna sluta med att alla väntar på alla så blir det ingenting. Det har jag varit med om och fått panikfixa en svensexa för att alla väntade på nån annan.

Jag har ingen best man, men vi har varsitt vittne till vigseln och när jag frågade min kompis om han ville vara vittne så sade jag rakt ut att "du ansvarar för svensexan". Det är kanske lite väl rättfram men då behöver ingen fundera heller...
Svar på tråden Hur nära vänner ska det vara på möhippan?