passionsblomman skrev 2013-05-27 20:06:24 följande:
Det här är faktiskt-tuff skit för alla kontrollfreaks-det absolut enda som bruden inte har ett skit med att göra i planeringsväg. Det är inte alls upp till bruden! Det är inte alls hon som ska göra någon gästlista eller dela ut uppdraget att ordna eller något annat! Hon ska bara planera sitt bröllop och vill hennes kompisar överraska henne med en hippa ska hon vara tacksam-faktiskt. Man får ju innerligt hoppas att bruden har omgett sig med vänner som känner henne väl nog och har tillräckligt omdöme för att alldeles på egen hand räkna ut vad hon kommer att bli glad för-för inget är ju mer meningslöst än att ordna med en fest för någons skull och så blir den ledsen eller arg.
Men nej-det är inte upp till henne! Man kan få full respekt runt sin person utan att ha lagt ett enda finger med i möhippesplelet-och ärligt talat, ju mer bruden skulle lägga sig i, desto mer skulle då åtinstone jag tappa lusten att låtsas att det är någon som helst överraskning och frivillighet-då är det ju ett beställningsjobb.
Känner man sig rädd, osäker och orolig, kan man ju föralldel hinta om saker man inte vill ska hända och man kan ju även berätta att man hellre är färre än fler osv. Och framförallt måste man nog verkligen säga till ifall man inte vill ha någon hippa alls-för menar man det på allvar, så måste man nog kommunicera det tydligt. Det är upp till dem om de vill ge henne en dag. (Den dag hon i övrigt har som är hennes dag-det är den dag hon delar med brudgummen och inte ens då bestämmer man allt själv. Jag börjar vara så sanslöst trött på den inställningen att jag börjar undra vad det är för ego-boost man egentligen är ute efter.)
Möhippan är en väninnegrej och (och därmed har det också av tradition och hävd varit just väninnorna som tillsammans styrt upp saken-inte bröllopsgäster i allmänhet eller random pepole från gatan liksom. Precis därför är ag tveksam till om det alltid är så lyckat att man oftare och oftare hör att "alla kvinnliga gäster ska bjudas"-man kan ju egentligen inte bjudas, eftersom maninte är gäst på en hippa, utan medarrangör! Det är därför jag betonar att glidningen som skett mot att mer och mer bli en förfest till bröllopet för alla kvinnliga gäster, inte alltid är så lyckad-JUST för att det kanske för bruden del känns värdefullast med en kväll med nära vänner. Inte minst om man kanske inte ens har ett bröllop för så många gäster-då är det antagligen extra roligt om ens kompisar hippar en ändå-fast de inte "får" komma på bröllop.
Om man inte har blivit meddelad att möhippa är på G, så är det oftare en brist på kontakt mellan alla de vänner som med åren kommer in i en persons liv, utan att de kanske alls vet om varandra, mer än att det skulle bero på att bruden har en anledning att den inte är välkommen. Det borde höras lång väg hur bakfram det blir "brudens lista över vilka som ska bjudas till hippan" vänta nu...till den där överraskningen som hon inte ska veta om, inte planera, inte ta för given, inte ha en aaaaaning om förrän det smäller? Oj vad har ni nu hittat på, vilken öööverraskning (-nämen är DU här-det får du inte, för du är inte bjuden)
Förövrigt verkar det som om jag uttryckt mig oerhört otydligt, eftersom det gång på gång dyker upp inlägg där det uppenbart verkar vara svårt att se vad jag egentligen säger.
*Jag tycker det är vännernas sak att ordna hippa-inte bara tärnans. Även om det kan vara bra med en eller ett par som styr i den planeringen
*Jag tycker inte bruden har ett smack med planeringen att göra.
*Det finns bara en gäst på en hippa-det är bruden. Alla andra är medfixare och arrangörer och det är frivilligt att ordna med hippa-eller flera hippor för någon man vet ska gifta sig. (Det är ganska osannolikt att mangör ett sådant arr för någon man inte står nära eller bryr sig om)
*Jag tycker inte det är självklart att det blir bättre ju fler man är-därför kan jag se nackdelar med att det börjar bli mer vanligt att man (tärnan) tror (har fått order) att alla kvinnor som är bjudna till bröllopet också ska "bjudas" till hippa, även om det upplägget också kan bli lyckat. Dessutom riskerar vänner som inte ska på bröllopet att hamna utanför, vilket är synd. Man kanske särskilt då vill hippa nämligen.
Så, nu återstår att se vidden av fortsatta vantolkningar....
Jag håller inte med dig. En möhippa har man för att fira bruden och då vill man väl som arrangör att bruden ska bli nöjd? Så har iaf jag känt med de möhippor jag ordnat. Därför tycker jag att bruden ska få komma med önskemål både angående vilka som ska bli bjudna och vilka aktiviteter som man gillar. Sen behöver det ju inte bli just de aktiviterna, men då har de som anordnar hippan ett hum om vad bruden tycker är kul.
Jag ser det såhär: Ingen behöver fira mig, det är inget jag kräver. Men om någon ornar mig en hippa med saker jag inte vill göra (vissa tycker att det är kul att skämma ut bruden t.ex) och dessutom bjuder in massa folk som jag knappt än gillar, ja då är jag faktiskt hellre utan. Förstår inte alls hysterin över att bruden inte ska få ha en åsikt. För mig handlar en möhippa om att under en dag ha jättekul med vänner man gillar och göra massa roliga saker, inte om att det nödvändigtvis måste vara en överraskning.