akta er för light in the box och jenjenhouse!
Vi tänkte vi skulle tjäna på att köpa billigt från utlandet. Tji fick vi och fick lägga ner tid och energi på dessa företag istället.
Vi beställde på light in the box först. Betalade i förskott (ett tvång) men sen kom inget paket och jag mailade. De svarade inte på veckor. Sen kom det ett mail där de ville att vi skulle verifiera måtten. Jag verifierade måtten och ställde frågan om klänningarna skulle komma i tid, för nu började det bli ont om tid.
De svarade inte på flera veckor. Jag hann under dessa veckor maila 4-5 olika mail, men de svarade inte. Efter tre ytterligare veckor så kom ännu ett mail från dem där de återigen ville att jag skulle verifiera måtten. Då blev jag nervös att klänningarna inte skulle komma så jag mailade och frågade att jag behövde veta om det skulle hinna i tid. Inget svar igen på någon vecka. Tillslut vågade jag inget annat än att avbeställa beställningen. Jag mailade dem och krävde pengarna tillbaka.
Jag beställde då av Jenjenhouse (efter rekommendation). Jag mailade dem och frågade om klänningarna skulle hinna i tid. Jag hade chattat och de lovat att de skulle komma i tid men jag ville ha det bekräftat. (ja, nerverna började svaja lite nu...)
Efter någon timme kom ett mail, att jag inte behövde vara orolig, de skulle komma i tid till bröllopet. Jag skulle få dem den 15 maj. Jag drog en lättnadens suck. Men sen blev det 15 maj och inga klänningar och inga mail. Jag mailade dem och frågade hur det gick med klänningarna och fick till svar att de inte kunde fotografera klänningarna?!
Under samma tid hade jag fortsatt att maila till light in the box för att få pengarna tillbaka. Inget svar på några veckor. Tillslut kom två mail där det stod att jag skulle få pengarna tillbaka. Men jag har ännu inte sett några pengar. Det återstår att se om de kommer.
Tre sekunder senare kom ett mail från Jenjenhouse som sa att de hade skickat mina tärnors klänningar. Skönt tänkte jag. Då kommer allt ordna sig ändå, oavsett om jag får tillbaka pengarna från light in the box, så har mina tärnor klänningar och vi har skor!
Allt gick superbra! På tre dagar ringde UPS och meddelade att de hade ett paket. MEN idag, två dagar senare dimper det ner en faktura på 2200 kr för tullavgift.
Vi ringde UPS. Där talade de om att Jenjenhouse hade lagt med en lapp till dem med värde på klänningarna och därefter hade de räknat ut tullavgiften.
Bara det att jenjenhouse hade sagt att värdet på klänningarna, styck, var 402 dollar.. Vi betalade 808 kr/st för klänningarna och 600 kr i frakt... och sen 2200 kr i tullavgift....
Jag har lärt mig en läxa! Jag kommer aldrig mer att beställa från dessa utländska företag. Må vara att bröllopsbutikerna är dyrare.. men det blev i slutändan inte så himla mycket billigare och det hade sparat mig en hel massa energi och nervositet som jag kunnat lagt på annat..
//Veronika