• Veronika76

    akta er för light in the box och jenjenhouse!

    Vi tänkte vi skulle tjäna på att köpa billigt från utlandet. Tji fick vi och fick lägga ner tid och energi på dessa företag istället.

    Vi beställde på light in the box först. Betalade i förskott (ett tvång) men sen kom inget paket och jag mailade. De svarade inte på veckor. Sen kom det ett mail där de ville att vi skulle verifiera måtten. Jag verifierade måtten och ställde frågan om klänningarna skulle komma i tid, för nu började det bli ont om tid.

    De svarade inte på flera veckor. Jag hann under dessa veckor maila 4-5 olika mail, men de svarade inte.  Efter tre ytterligare veckor så kom ännu ett mail från dem där de återigen ville att jag skulle verifiera måtten. Då blev jag nervös att klänningarna inte skulle komma så jag mailade och frågade att jag behövde veta om det skulle hinna i tid. Inget svar igen på någon vecka. Tillslut vågade jag inget annat än att avbeställa beställningen. Jag mailade dem och krävde pengarna tillbaka.

    Jag beställde då av Jenjenhouse (efter rekommendation). Jag mailade dem och frågade om klänningarna skulle hinna i tid. Jag hade chattat och de lovat att de skulle komma i tid men jag ville ha det bekräftat. (ja, nerverna började svaja lite nu...) 

    Efter någon timme kom ett mail, att jag inte behövde vara orolig, de skulle komma i tid till bröllopet. Jag skulle få dem den 15 maj. Jag drog en lättnadens suck. Men sen blev det 15 maj och inga klänningar och inga mail. Jag mailade dem och frågade hur det gick med klänningarna och fick till svar att de inte kunde fotografera klänningarna?! 

    Under samma tid hade jag fortsatt att maila till light in the box för att få pengarna tillbaka. Inget svar på några veckor. Tillslut kom två mail där det stod att jag skulle få pengarna tillbaka. Men jag har ännu inte sett några pengar. Det återstår att se om de kommer.

    Tre sekunder senare kom ett mail från Jenjenhouse som sa att de hade skickat mina tärnors klänningar. Skönt tänkte jag. Då kommer allt ordna sig ändå, oavsett om jag får tillbaka pengarna från light in the box, så har mina tärnor klänningar och vi har skor!

    Allt gick superbra! På tre dagar ringde UPS och meddelade att de hade ett paket. MEN idag, två dagar senare dimper det ner en faktura på 2200 kr för tullavgift.
    Vi ringde UPS. Där talade de om att Jenjenhouse hade lagt med en lapp till dem med värde på klänningarna och därefter hade de räknat ut tullavgiften.
    Bara det att jenjenhouse hade sagt att värdet på klänningarna, styck, var 402 dollar.. Vi betalade 808 kr/st  för klänningarna och 600 kr i frakt... och sen 2200 kr i tullavgift.... 

    Jag har lärt mig en läxa! Jag kommer aldrig mer att beställa från dessa utländska företag. Må vara att bröllopsbutikerna är dyrare.. men det blev i slutändan inte så himla mycket billigare och det hade sparat mig en hel massa energi och nervositet som jag kunnat lagt på annat..

    //Veronika 

  • Svar på tråden akta er för light in the box och jenjenhouse!
  • Brummelisa80

    Beställde oxå från jenjenhouse!

    Bröllopsklänning som faktiskt var över förväntan! Och dessutom lite snabbare lev.tid än väntat.

    MEN, UPS ville oxå ha en tullavgift, något som inte stått

    Någonstans när jag gjorde min beställning.

    Var visserligen bara drygt 400:- MEN inget som jenjenhouse uppgav vid beställning.

  • RainbowGG
    Brummelisa80 skrev 2015-01-30 22:25:28 följande:

    Beställde oxå från jenjenhouse!

    Bröllopsklänning som faktiskt var över förväntan! Och dessutom lite snabbare lev.tid än väntat.

    MEN, UPS ville oxå ha en tullavgift, något som inte stått

    Någonstans när jag gjorde min beställning.

    Var visserligen bara drygt 400:- MEN inget som jenjenhouse uppgav vid beställning.


    Men det är ju upp till dig att se över vilka skatter och tullavgifter som vi har i Sverige, de kan ju knappast ha en lång lista över alla länders tullavgifter och skatter.

    Har själv beställt min brudklänning från Lightinthebox. Är jättenöjd med klänningen och hade i förväg kollat upp vad skatten/tullen antagligen skulle landa på. Fraktföretaget lägger ju ut pengarna i förväg för att ta in varan i landet och sedan skickar de en faktura så att de ska få tillbaka det de lagt ut.
    Lite eget ansvar har man ju.
  • Nightrod

    Det är inte tillverkaren som tar ut tullavgift (dvs skatt och moms) det är Sveriges rikes land som gör det för att du skall få lov att importera varor.

    Det är med andra ord INGEN som affärerna räder över.

    Detta lärde man sig ju för fan på högstadiet om man gick i skolan. Vem idag vet inte om att det är moms och skatt på att införa saker till sverige.

    Jösses


    Live free, ride free
  • Inezdeltin

    Hej! Jag är 13 år och jag eller asså min pappa beställde saker från lightinthebox till mig. För en vecka sedan ungefär. Sedan googlade jag på lightinthebox och bara negativa saker. Som att det kom fakturor på tull och sånt. Men tänkte bara fråga, fick du klänningarna sedan?

    Och tycker du att jag ska vara orolig över det här? Svar tack

  • Nightrod
    Inezdeltin skrev 2015-04-28 13:18:45 följande:

    Hej! Jag är 13 år och jag eller asså min pappa beställde saker från lightinthebox till mig. För en vecka sedan ungefär. Sedan googlade jag på lightinthebox och bara negativa saker. Som att det kom fakturor på tull och sånt. Men tänkte bara fråga, fick du klänningarna sedan?

    Och tycker du att jag ska vara orolig över det här? Svar tack


    Om du har en någolunda allmänbildad fader så vet han att om han beställer saker från länder utanför tex EU så tillkommer oftast tullavgifterna. Och sakerna kommer fram..

    Oroa dig inte för det
    Live free, ride free
  • Nyfiken gul , nu fru

    alltså folk köper saker via Ebay och Tradera från utlandet och får betala tullavgifter, moms osv och ingen reagerar det minsta den vägen.

    Tror alla att tullavgift endast gäller dessa sajter?  Hur tänker man då? 

    Förvånad

    Det är varje människa skyldighet att ta reda på vad kalaset ska kosta när man beställer från utlandet.  Bor jag i Bangladesch så är det reglerna för det landet som gäller och bor jag i Norrköping så måste jag följa svea rikes lag. 

    man har klart för sig om tullregler för spritresor till Tyskland och Båtkryssningar och betalar glatt för detta .  Men att samma regler gäller för en vara man skickar efter verkar svårt att begripa? 

  • Nightrod
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-04-28 18:00:02 följande:

    alltså folk köper saker via Ebay och Tradera från utlandet och får betala tullavgifter, moms osv och ingen reagerar det minsta den vägen.

    Tror alla att tullavgift endast gäller dessa sajter?  Hur tänker man då? 

    Förvånad

    Det är varje människa skyldighet att ta reda på vad kalaset ska kosta när man beställer från utlandet.  Bor jag i Bangladesch så är det reglerna för det landet som gäller och bor jag i Norrköping så måste jag följa svea rikes lag. 

    man har klart för sig om tullregler för spritresor till Tyskland och Båtkryssningar och betalar glatt för detta .  Men att samma regler gäller för en vara man skickar efter verkar svårt att begripa? 


    Det jag tyckler är mest fantastiskt är att de anklagar säljarna för DOLDA avgifter, fastän de inte har ett dugg med sveriges tull_lagar att göra
    Live free, ride free
  • wieslawa brodal

    Hej på Dig.
    Jag har fått samma problem- då skickades via DHL och beloppet på tullen på 283.
    Jag har inte beställd snabbaste vägen alls.
    Desuttom klänningen , bikini och strand klänning av dålig kvalite.
    De skriver att varan kostar exp. 1200 och nu 1021kr. men dem är billiga och dåliga material på varor.

    Jag har köpt i december ett par flip flopp  strand skor och dem svarade bilden och beskrivningen.
    Skorna kom inom lovat tid utan tull avgift.

  • Whilda

    Beställde från light in the box. Gjorde beställningen den 12juli och fick mina grejer 5 Augusti. Otroligt lång leveranstid.

  • Aniara4
    wieslawa brodal skrev 2015-06-20 21:18:26 följande:

    Jag har köpt i december ett par flip flopp  strand skor och dem svarade bilden och beskrivningen.
    Skorna kom inom lovat tid utan tull avgift.


    Om det inte var någon tull på skorna beror det på att de kostade mindre än 1400:-. Moms borde du dock ha betalat.
    Den här sidan borde alla läsa innan de beställer något från länder utanför EU:
    www.tullverket.se/innehallao/i/internethandel/internethandel/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

    Att Sverige väljer att ta ut moms (och tull för varor över 1400 är inte något enskilt företags fel, inte heller är det deras skyldighet att hålla reda på och informera om varje enskilt lands regler.

    När det gäller kvaliteten kan man däremot diskutera hur de sköter sig (eller inte)!
  • tompen

    Hej tänkte bara fråga om du fått tillbaka pengarna från light in the box? Jag är i samma sist som du var, dom skulle skicka en tavla som aldrig kom och då avbröt jag beställningen, dom sa att dom skulle betala tillbaka men de händer inte, har maliat flra gånger utan att få svar.. vad gör man? De är ca 900kr de handlar om så de är inte mycket men tänker inte bjuda dom på de

  • Stake
    Demon VARNING!! Vilket skit!! Demon VARNING!! Demon

    Inte nog med att man som övriga tidigare skrivit får man en tilläggs faktura (moms räknat på ett högre varuvärde än det man betalt för plus en "extra kostnad/avgift"?. För vadå?!). UPS, fraktbolaget, är oresonliga vid kontakt om fakturan och Light in the Box går inte att kontakta kundtjänst. Faktura pålägget är 50%.

    Varornas kvalitet är S**T! Ingen av 4 st ficklamporna fungerar. Skjortornas tyg är nästan genomskinliga. Skorna är så tunna att det känns som att gå i strumporna. Oljemålningen består av 10 färgklattar på en utskriven canvas. En av tröjorna är mögliga och lukten ligger i hela paketet. Resterande varor beställda liknar mer sakerna som finns i "10:-" lådorna som vissa butiker använder. 

    Varornas beskrivning är osanna och kvaliteten kunde likaväl vara lika långt borta som planeten Mars är från Jorden. Att stänga av "Unsubscribe" på deras mail existerar inte! Jag förmodar att det blir lika besvärligt att avsluta kontot helt.

    HÅLL ER ER BORTA FRÅN DETTA!!!

    Död Död Död
  • hasse b

    vi har med blivit blåsta på både pengar o kläning av skojar företaet littinthebox
    o dom är omöligt o få kontakt med
    hasse b

  • Fia1234

    Oj sådana problem har jag aldrig haft. De har svarat fort. Och alltid fått till avgiften tillbaka. Visst är det lång leverans det kan jag hålla med om.

  • KnOXen2015

    Har liksom några av er" åkt" på en tullavgift på 280 sek. Surt!
    Köpte en liten projektor. Rena Skräpet. ( Man får det man betalar för)??
    Försöker avsluta utskicken från dem. Det går inte!!
    Kan nån hjälpa mej.

  • dodosdad

    köp bara från wish dom är jätte bra och kommer exakt i tid, dom kommer innan ibland!

  • Mum73

    Hej,

    Min son har beställt en pryl från light in the Box genom mig eftersom han inte är myndig. Betalningen skedde i förskott dock rör det sig bara om 120 kr. Men paketet som beställdes för över 1 månad sedan har ännu inte kommit - jag har försökt spåra det men får endast i formation att det finns inget att spåra. Nu har jag förför hitta en konkret mailadress men hittar inget. Kan någon hjälpa mig med denna kontakt?

  • Ayla

    Beställde 2 par skor från JJ house. De kom fram en dag snabbare än beräknat. Ena paret var inte så bra sydda och passar inte mina fötter alls, medan andra paret sitter näst intill perfekt och är bra sydda. Jag har svårt att hitta skor annars också, så på det hela taget är jag nöjd.

    (Tullavgiften är jag medveten om och räknar med att den kommer snart.)

Svar på tråden akta er för light in the box och jenjenhouse!