• Nightrod

akta er för light in the box och jenjenhouse!

JJ/jenjen house har jag bara possetivt att säga om.

Och betsller man från utlandet så får man räkna med, tullavgifter skatter moms och även UPS som tar betalt 150.- för att du skall få betala skatten

Live free, ride free
  • Nightrod

Däremot blev jag riktigt sur på UPS.
    Hade redan betalt dem för expresfrakt hem till mig. När de väl levererade klänningen sa de att tullen skulle ha sin del, vilket jag var beredd på. Men för att betala den summan till tullen så tog UPS 150:- i extra avgift för att de skulle dra mitt visakort en gång till.

Live free, ride free
  • Nightrod

Vi har köpt klänningar mer än en gång från jen jen house och bruden fick sin klänning i fredags. Vi kött klänning plus underkjolar till ett värde av ca 4000 och vi fick betala 1500 i i tullavgift. Dvs skatt, moms osv.

Beställer man från utlandet får man räkna med detta. Förstår inte vad folk klagar på. Är man inte såpass påläst om vad det kostar får man skylla sig själv och inte klaga på bolagen man köper ifrån

Live free, ride free
  • Nightrod

Det är inte tillverkaren som tar ut tullavgift (dvs skatt och moms) det är Sveriges rikes land som gör det för att du skall få lov att importera varor.

Det är med andra ord INGEN som affärerna räder över.

Detta lärde man sig ju för fan på högstadiet om man gick i skolan. Vem idag vet inte om att det är moms och skatt på att införa saker till sverige.

Jösses

Live free, ride free
  • Nightrod
    Inezdeltin skrev 2015-04-28 13:18:45 följande:

Hej! Jag är 13 år och jag eller asså min pappa beställde saker från lightinthebox till mig. För en vecka sedan ungefär. Sedan googlade jag på lightinthebox och bara negativa saker. Som att det kom fakturor på tull och sånt. Men tänkte bara fråga, fick du klänningarna sedan?

Och tycker du att jag ska vara orolig över det här? Svar tack

Om du har en någolunda allmänbildad fader så vet han att om han beställer saker från länder utanför tex EU så tillkommer oftast tullavgifterna. Och sakerna kommer fram..

Oroa dig inte för det
    Live free, ride free
  • Nightrod
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-04-28 18:00:02 följande:

alltså folk köper saker via Ebay och Tradera från utlandet och får betala tullavgifter, moms osv och ingen reagerar det minsta den vägen.

Tror alla att tullavgift endast gäller dessa sajter?  Hur tänker man då? 

Förvånad

Det är varje människa skyldighet att ta reda på vad kalaset ska kosta när man beställer från utlandet.  Bor jag i Bangladesch så är det reglerna för det landet som gäller och bor jag i Norrköping så måste jag följa svea rikes lag. 

man har klart för sig om tullregler för spritresor till Tyskland och Båtkryssningar och betalar glatt för detta .  Men att samma regler gäller för en vara man skickar efter verkar svårt att begripa? 

Det jag tyckler är mest fantastiskt är att de anklagar säljarna för DOLDA avgifter, fastän de inte har ett dugg med sveriges tull_lagar att göra
    Live free, ride free
Svar på tråden akta er för light in the box och jenjenhouse!