Alkoholfritt bröllop?? Råd önskas
Alkohol är ju jättesvårt.
Jag dricker själv väldigt lite nuförtiden och lyckas ofta ha det lika trevligt utan alkohol, men faktum kvarstår tyvärr att alkoholen lättar upp stämningen hos de flesta på ett sätt som kan vara svårt att lyckas med utan alkohol. De som är vana att inte dricka har ofta inga problem med det, men det är många som inte alls trivs på fester utan att få lite alkohol i sig (nu menar jag inte alkoholister, utan vanliga människor som kanske är lite blyga och osäkra av sig).
Det är förstås tråkigt, men man skall ändå tänka på att det är så det är. Det kommer att vara vissa gäster som blir besvikna när det inte finns alkohol.
Å andra sidan så är det ert bröllop och ingen dör av att vara utan alkohol någon gång då och då.
Jag tycker att ni skall göra som ni vill, men om ni vill få till en riktigt bra fest behöver ni nog lägga lite extra planering på hur ni skall få gästerna att "släppa loss". Risken att det bara blir en middag och inte så mycket fest är ganska stor (helt beroende på människorna, men generellt) så det ställer lite högre krav på toastmaster/värdar och på planeringen.
Jag har varit på ett alkoholfritt bröllop och stämningen där var betydligt stillsammare, lugnare och - tyvärr - mindre festlig än på de andra bröllopen jag varit på. Å andra sidan kanske det är det man vill ha, så det finns ju inget fel i det.