• Anonym (Bolån)

Bolån!

Hej!

Vi är ett par som planerar bröllop och gifter oss i oktober... Vi letar dessutom nytt boende och vill köpa lägenhet.
    Jag har fast inkomst men har nyligen studerat och har därmed inte några större summor i besparingar (har dock alltid jobbat sidan om studierna så jag har alltid taxerat inkomst). Min lön förväntas dock höjas inom de närmsta åren då jag får ut min legitimation. Min blivande är egen företagare och har varit det de senaste 10 åren. Vi kommer kunna gå in med en kontantinsats. Min fundering är dock hur mkt bankerna kollar på just besparingar osv?

I nuläget sitter jag i en ekonomisk situation där jag efter fasta kostnader varje månad har minst  14-15.000 kr över (är dessvärre en "slösa" även om jag aldrig slösar över mina tillgångar och alltid har några tusenlappar kvar på kontot mot slutet av månaden!) och min blivande ungefär lika mkt. Vi har gemensam ekonomi fullt ut. Vi har inga lån sedan tidigare, förutom mitt studielån.

Vad är era erfarenheter? Hur ser kraven ut? Och måste vi byta banker? Just nu har jag en och han en...om vi väljer min bank så att säga, byter han då till min? Vad är bäst?
    Är det något speciellt jag bör tänka på när vi sitter i mötet med banken?

Tacksam för svar/råd!

• Svar på tråden Bolån!
  • FrökenMäkelä

Tror inte det ska vara några större problem för er att få bolån till lägenhet. Har ni pengar till kont.insats så kollar de inte så mycket på ert sparande.

Kolla runt med olika banker vem som är villiga att bevilja er ett lång, på vilken summa och villkor. Därefter väljer ni vilken bank ni vill ta lån hos. En del banker har som krav att man har allt hos dem, lönekonto, sparande osv... och att båda ägare ska ha kontona hos dem.

När ni har möte med banken visa att ni har koll på er ekonomi och vet era inkomster och utgifter. Att ni ev. är intresserade av ett sparande för banker gillar människor som sparar pengar.

• Anonym (Bolån)

Tack för svar!

Jo, men precis. Har gjort en kalkyl över våra fasta utgifter varje månad osv. Till saken hör att vi för tillfället har två hem som vi pendlar mellan. Alltså då också två hyror. Vi jobbar i två olika (men närliggande) kommuner. Så det innebär ju att våra nuvarande fasta utgifter inte hade behövt vara som de är nu egentligen (om vi bara hade haft en bostad att betala hyra för t ex). Jag tänker att det också kan påverka banken i deras vilja/ovilja att bevilja lån.

Sen vill vi ju båda spara och fästmannen är ju absolut duktigare på det än vad jag är. Men så har han också arbetat de senaste 10 åren regelbundet och har eget, medan jag pluggat de senaste 6-7 åren och därmed inte direkt haft möjlighet att spara. Sen 5 månader tillbaka är jag dock fast anställd och vill sätta upp en sparplan nu när man har möjlighet.

Tror du det är vettigt att ansöka om lånelöfte INNAN man hittat bostad? Vi vet ju inom vilken prisklass vi vill hålla oss oavsett om vi blir beviljade högre lån om vi vill, och vi vet inom vilka områden osv vi söker, hur stor, hur många rum etc... 

Hoppas det är förståeligt det jag skrivit. Har halvt somnat haha...  

• ofelia

Spännande med bostadsköp, grattis! Banken tittar i första hand på tre saker: 1. Att ni har råd med insatsen. 2. Att ni inte har några betalningsanmärkningar eller en massa blancolån. 3. Att boendekalkylen går ihop, dvs att ni kommer att ha råd att bo kvar i er nya bostad även om någonting oväntat händer, ex. att någon blir sjukskriven eller så. Man behöver med andra ord lite marginaler.

Inget av ovanstående verkar ju vara något problem för er, det är dock alltid bra att visa att man kan spara. Det smidigaste är också att skaffa ett lånelöfte innan ni börjar titta på lägenheter. När man väl hittar "den rätta" kan det gå ganska fort med budgivning och allt vad det är och i det läget är det skönt att inte behöva få bankens godkännande, utan bara kunna köra på. Kom överens om ett tak med banken och buda på! När ni väl vunnit en budgivning har ni ju lite tid på er att i lugn och ro kolla upp villkoren på andra banker också, och se till att ni får en bra deal. Om ni är medlemmar i facket kan det vara värt att ta en titt på deras hemsida, många fackförbund har förhandlat fram förmånliga boräntor för sina medlemmar med vissa banker.

Slutligen brukar den bank som ger er bolånet vilja att ni samlar ert bankengagemang hos dem och gör dem till huvudbank (lönekonton, sparkonton osv.) De hjälper dock till att flytta över och avsluta allt från tidigare konton, så det är inte speciellt krångligt att byta bank (bortsett från ex. IPS-portföljer där man måste sälja innehavet före flytten, men det kan ni också få bra hjälp med).

Hoppas att det hjälpte lite. Lycka till med flytt och bröllop!

• FrökenMäkelä
    Anonym (Bolån) skrev 2013-05-29 23:43:31 följande:
    Tror du det är vettigt att ansöka om lånelöfte INNAN man hittat bostad? Vi vet ju inom vilken prisklass vi vill hålla oss oavsett om vi blir beviljade högre lån om vi vill, och vi vet inom vilka områden osv vi söker, hur stor, hur många rum etc... 

Hoppas det är förståeligt det jag skrivit. Har halvt somnat haha...  
    Det är absolut vettigaste. Dels vet ni om ni verkligen blir beviljade ett lån och vilken summa ni får låna. Som ovan skrev så har budgivningar en tendes att vara kortvariga och ska ni då först kontakta bank, få tid till möte. Ofta kan inte bankmannen/kvinnan själva avgöra om ni får låna eller inte utan måste ta ärendet till de högre cheferna och det tar ytterligare tid.
Svar på tråden Bolån!