Inlägg från: Anonym (Bolån) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bolån)

Bolån!

Hej!

Vi är ett par som planerar bröllop och gifter oss i oktober... Vi letar dessutom nytt boende och vill köpa lägenhet.
    Jag har fast inkomst men har nyligen studerat och har därmed inte några större summor i besparingar (har dock alltid jobbat sidan om studierna så jag har alltid taxerat inkomst). Min lön förväntas dock höjas inom de närmsta åren då jag får ut min legitimation. Min blivande är egen företagare och har varit det de senaste 10 åren. Vi kommer kunna gå in med en kontantinsats. Min fundering är dock hur mkt bankerna kollar på just besparingar osv?

I nuläget sitter jag i en ekonomisk situation där jag efter fasta kostnader varje månad har minst  14-15.000 kr över (är dessvärre en "slösa" även om jag aldrig slösar över mina tillgångar och alltid har några tusenlappar kvar på kontot mot slutet av månaden!) och min blivande ungefär lika mkt. Vi har gemensam ekonomi fullt ut. Vi har inga lån sedan tidigare, förutom mitt studielån.

Vad är era erfarenheter? Hur ser kraven ut? Och måste vi byta banker? Just nu har jag en och han en...om vi väljer min bank så att säga, byter han då till min? Vad är bäst?
    Är det något speciellt jag bör tänka på när vi sitter i mötet med banken?

Tacksam för svar/råd!

• Svar på tråden Bolån!
  • Anonym (Bolån)

Tack för svar!

Jo, men precis. Har gjort en kalkyl över våra fasta utgifter varje månad osv. Till saken hör att vi för tillfället har två hem som vi pendlar mellan. Alltså då också två hyror. Vi jobbar i två olika (men närliggande) kommuner. Så det innebär ju att våra nuvarande fasta utgifter inte hade behövt vara som de är nu egentligen (om vi bara hade haft en bostad att betala hyra för t ex). Jag tänker att det också kan påverka banken i deras vilja/ovilja att bevilja lån.

Sen vill vi ju båda spara och fästmannen är ju absolut duktigare på det än vad jag är. Men så har han också arbetat de senaste 10 åren regelbundet och har eget, medan jag pluggat de senaste 6-7 åren och därmed inte direkt haft möjlighet att spara. Sen 5 månader tillbaka är jag dock fast anställd och vill sätta upp en sparplan nu när man har möjlighet.

Tror du det är vettigt att ansöka om lånelöfte INNAN man hittat bostad? Vi vet ju inom vilken prisklass vi vill hålla oss oavsett om vi blir beviljade högre lån om vi vill, och vi vet inom vilka områden osv vi söker, hur stor, hur många rum etc... 

Hoppas det är förståeligt det jag skrivit. Har halvt somnat haha...  

Svar på tråden Bolån!