• Isasa

Flytta till högerhanden? Och varför 18k?

Vi har förlovningsringar i silver och guld. Går egentligen inte att matcha med någon annan ring, då designen är lite speciell. Sänka ner några stenar i min ring vill jag inte göra heller, då den blev så himla repig så fort. Vill hellre lägga några kronor på en finare ring till vår stora dag. Men min fråga är då, eftersom det skulle se galet ut med en ring intill förlovningsringen (pga förlovningsringens design), kan man då flytta förlovningsringen från vänster till höger ringfinger och bära dem så i fortsättningen? Alltså vigselring på vänster o förlovningsring på höger? Sen undrar jag en till sak, när vi kollar på vigselringar är det uppemot 2500:- dyrare med 18k jämfört med 14k. Vad exakt betalar jag för? Är det "bara" nyansskillnaden eller är det skillnad i kvalité? Har hört att 18k är mjukare än 14k? Vill inte att den blir repig efter några veckor... Någon som vet?

• Svar på tråden Flytta till högerhanden? Och varför 18k?
  • Rosorochkärlek

Är ingen expert, men karat är väl ett mått på hur "rent" guldet är. Det borde gå att googla rätt fort.

Klart du kan flytta ringarna - det är ju ingen som behöver veta att den andra ringen är en förlovningsring och man kan ju mycket väl har ringar på båda händerna.

rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • FrökenMäkelä

Självklart kan du flytta din ring du har idag som förlovningsring till höger ringfinger när ni gifter er.

Är det inte tvärtom att 18K är hårdare än 14K eller har jag helt fel. I Sverige är väl det oftast 18K som säljs i butikerna.

• Chicita

Ju högre karatantal - destå mer guld i smycket.
    Guld är aldrig helt rent i smycken, utan utblandat med silver och andra metaller för att öka styrkan. Rent guld är väldigt mjukt nämligen.

Jag som har nickelallergi är alltid noga med att mina smycken är i minst 18 karat, helst 24 eftersom jag tål dom bättre då, eller i alla fall minskar risken för att inte tåla dom... 

• mlmo

Jag kommer flytta min förlovningsring till höger hand eftersom den inte passar med min vigselring. Det blir visserligen inte lika uppenbart att man är gift, men varför vara och ha som alla andra? ;) Gör det du tycker passar dig! 14 k blir hårdare än 18. Lite nyanssskillnad och så länge du inte är känslig som Chicita skrev, så är det ju ett bra å billigare val. :)

• Isasa

Vad skönt att det finns fler som flyttar förlovningsringen till höger! Kanske får bli 14k då prisskillnaden var så stor :)

• IdaRebecca

Ju högre karathalt desto MJUKARE är guldet. Ju lägre desto hårdare. Färgen beror på vilka andra metaller man blandar guldet med, 14K kan ju vara både vitt, rosé och gult precis som de andra karaterna.

Vilken karat som är vanligast varierar från land till land, här i Sverige är 18K klart vanligast, i Danmark är det 14K, likaså i t ex Grekland. Mellanöstern har ofta 21K eller 22K, i Thailand är 23,6K den vanligast förekommande halten osv.

24K är rätt ovanligt i smycken då det blir så mjukt och ömtåligt. Redan vid 21/22K blir en ring på handen snabbt skev, tro mig, jag har sett många...

14K är som sagt oftare gulare om det är gult (eller rött som det också kallas) du vill ha, ska det vara vitt eller rosé syns inte skillnaden.

Rep-risken är lika stor på 14 och 18K om du frågar mig, har sett många ringar av varje sort och används de ofta så blir det repor, oavsett karathalt. 

• Privjet

I gamla vigselringar från Sverige är 20K ganska vanligt, det är också väldigt vackert, lite intensivare färg än 18K. Men skillnaden är naturligtvis marginell...

Svar på tråden Flytta till högerhanden? Och varför 18k?