• Chariot

Billigast köpa eller göra egna kort?!

Hej! Skirver ännu en ny tråd Tungan ute
    Ett par frågor bara Glad

Blir det billagre att göra egna inbjudningskort, festprogram, placeringskort och tackkort?
    Eller kan jag lika gärna köpa dem via internet?Obestämd

Hur mycket skulle jag spara osv?

Tanken är om jag ska göra dem själv är att jag ska skriva ut inbjudningskorten på A¤ och vka på mitten. Sen skriva med snygg text och detta --> http://www.bth.se/for/stud_hals.nsf/bilder/gif_heart_43_2_gif/$file/gif_heart_43_2.gif (äve på festprogrammet o tackkort)

Festprogrammet ska jag köpa lite finare färdiskurna papper på bokia typ. Sen har jag mallar jag ska skriva o fixa i word och skriva ut.

Placeringskort har jag hittat billligt enkla vita på eBay.

Tackkort vet jag inte än, men typ som inbjudningskort med foto på A4 med tack.

Vad tror ni, billiagre mitt sätt eller köpa färdiga? Solig

/Josefine

Mamma till Alexander
  • Svar på tråden Billigast köpa eller göra egna kort?!
  • Polventon

Det beror helt på vilka kort du vill köpa alt. göra själv, papperstyp etc. 

Jag hittade inga snygga kort i Sverige som passade vårt bröllop och jag är nöjd med att ha gjort egna. Jag gjorde egna kort och placeringskort, köpte papper och kuvert på Ljunggrens i Stockholm. Styckpriset för inbjudningskorten var nog runt 25 kr och 15 kr för tackkorten exkl. porto. 

• Chariot

Inbjudningskorten ska vara vanliga vita A4 skriva ut själva. Vanligt billigt kuvert Festprogramen ska vara lite finaste papper som omslag typ från Bokia typ 8 kr st med vanligt A4 papper i plus matchande kuvert Samma med tackkorten vanliga A4 som skriva ut själva med framkallat foto o klistra på.

Mamma till Alexander
  • airamo

Vi har gjort som du tänkt, skrivit i word och lagt till någon "bild/figur". 
    Och som jag skrev i den andra tråden så skickade jag det till ett lokalt tryckeri och bad om prisförslag på ett lite tjockare papper.
    Vårt save the date kort betalade vi 5:- styck för med färgtryck och de var a6.
    Våra inbjudningskort har vi inte fått än men de kostar 3:- styck med färgtryck och storleken är lite mindre än ett a5.
    Vi kommer nog att höra av oss till samma tryckeri igen när det är dags för tackkort och omslagen till festprogrammen.

Vi hade kunnat skriva ut korten själva också och säkert komma ner lite till i pris, men samtidigt är det bekvämt att få det fixat av nån som kan Flört

Så mitt tips är att kontakta ett lokalt tryckeri och be om prisförslag. 

• Gissi

Vi gjorde våra kort själva och det känns mycket roligare än att köpa. Men det beror ju på om man tycker det är kul att pyssla eller inte.
     Allt som allt kanske vi har betalat 60:-/kort när vi gjort själva och då gjorde vi både save the date och inbjudningskorten =)

• Madicken

Som ovannämnda skrivit så är det roligare att göra själv tycker jag än att beställa nå massproducerat som flera andra kommer ha. Men det behöver inte bli så himla mycket pyssel, vi kommer ha tjockare fint papper och skriva ut med egen text. Kommer göra hål, med en stans, och sätta ett band där.
    Kommer ha samma skrivstil på inbjudningar, placeringskort, tackkort, festprogram ( om vi ska ha det)

• Chicita

Om du inte ska klistra på massa blingbling, blommor, fjärilar och annat på inbjudningarna eller ha några band knutna om dom osv osv så kan det bli billigare.
    Det hänger på vilket papper du väljer.

Vi köpte rätt kraftiga papper med struktur på Bokia och skrev ut våra inbjudningar på (inga speciella) och vi hade nog kommit undan billigare om vi hade köpt färdigtryckta. (Vi hade kanske inte sparat mer än några få kronor. Eller så hade det blivit lika dyrt. Men jag hittade inga jag gillade - så därför gjorde vi dom själva) 

• Chariot

Tack för svar! Som sagt så ska vi bara ha rött tjockar papper som pärm sen vanliga billiga vita ark. Samma med inbjudningskort och tackkort, vanliga vita.
    Får räkna lite på det

Mamma till Alexander
  • ellie01

Man kan hitta riktigt bra priser på vistaprint.se 
    vi kommer definitivt att köpa allt, vet inte än om det blir därifrån eller från en amerikansbutik, men man kan komma undan relativt billigt samt slipper stress 

• Fröken Finemang

jag har gjort allt utom placeringskorten själv, tjänar mängder på det. save the date, inbjudningar å festprogram. 400kr inkl frimärken.  

Är dock en pysslar så hade allt hemma inkl papper å bling å lim å kuvert etc etc.
    Passar alltid påa tt handla på panduro när det är rea å utgick från det jag hade hemma.

Känns mer personligare än att beställa..

så föross blev det MYCKET billigare. 

• Helipa

Vi gjorde inbjudningarna själva och kommer även göra bordsplacering och program och troligtvis tackkort själva.

För inbjudningarna kostade det 450 kr i material (exkl frimärken) för ca 50 inbjudningar. Vi köpte färdiga kort+kuvert i tjockare och finare papperr och klistrade in vanliga papper med själva inbjudan (gjorda i photoshop), hade organzaband knutet runt om och ett personligt monogram på framsidan. 

Fördelen är ju att man kan skissa lite på hur man vill ha det och testa flera olika varianter samt själv kontrollera konstnaden.  Nackdelen är att det kan se hemmagjort ut, att det är tidskrävande och en aning stressande ifall man inte är ute i väldigt god tid. 

Svar på tråden Billigast köpa eller göra egna kort?!