Inbjudan gäller för en person, nu vill gästen ta med sig sambon, hur svarar man?
Hej!
På våra inbjudningar har de närmsta vännerna fått "+1" på sin inbjudan eller blivit bjudna som par, dock har vi några gäster som vi inte står lika nära men som vi ändå vill ha närvarande. Dessa har fått inbjudan enbart för sig själv, även om de har sambos. På deras inbjudan står endast deras namn.
Nu har en av dessa vänner som enbart fått inbjudan från sig själv frågat ifall hon får ta med sig sin sambo. Jag känner spontant att ifall det enbart står sitt eget namn och inte "+1"/"+gäst"/"+sambo/respektive" eller liknande så fattar man väl att då gäller inbjudan enbart för dig själv. Eller är det bara jag?
När jag har varit bjuden på bröllop och det var enbart mitt namn har jag sett det som självklart att min sambo inte fick haka på, jag hade inte ens fått för mig att fråga. Tycker att det hade varit oartigt att fråga. Jag utgår från att brudparet hade skrivit på inbjudan ifall den gällde även för respektive. Det är ju inte så att det är en vanlig fest som man är bjuden till där man kan dra med sig lite vem som helst.
Spontant ville jag bara svara "stod det "+1" på inbjudan?" men jag förstår att det är ganska barnsligt och otrevligt. Men hur ska jag svara? De vänner hon känner på bröllopet tillhör den gruppen som har fått "+1" på sin inbjudan så jag är lite orolig att hon ska ta väldigt illa vid sig för att hon inte får ta med sig en vän/sambo.
Rent praktiskt så är det klart att hennes sambo kan haka på ifall någon annan hoppar av, men vi är inte beredda på att utöka antalet gäster för hennes (eller någon annans) skull.
Vad tycker ni är det rätta att göra?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-03 22:44
Har nu svarat att han självklart är välkommen till bröllopet, efter att ha fått lite andra perspektiv på saken och förstått att det visst var jag som var oartig och inte tvärtom. Och tydligen har de brudpar som enbart bjudit in mig och inte min sambo varit oartiga mot mig. Det är väl tur att jag inte tänkte på det då :)