Tävla och vinn! Berätta om ditt bästa bröllopsminne
Jag berättar gärna ett bröllopsminne, bara jag slipper vara med och tävla om boken om Madeleine. Utom tävlan alltså:
Min fru och jag gifte oss - för nu snart tjugo år sedan - den 27 november. Att det blev detta något udda datum berodde på att vår dotter döptes samtidigt, och hon skulle ha blivit för stor för släktens dopklänning om vi väntat till våren eller så. November är ju i vårt land inte känd för sitt fantastiska och vackra väder, och så inte heller denna dag. Det var grått och mulet och började så småningom att snöslaska. Vigseln ägde rum på eftermiddagen och därefter var det sittning i en kvarterslokal i närheten av kyrkan. När kvällen kom och folk skulle börja åka hem hade det snöat så pass att de som parkerat sina bilar i backen utanför hade svårt att komma igång med sina bilar. Min nyblivna fru, som alltid är beredd att ge en hjälpande hand till den som behöver, begav sig därför ut i backen och sköt på bilarna. Bilden av henne, klädd i brudklänning och tofflor, i snöslasket utanför lokalen, skjutande på slirande bilar, är något jag kommer att bära med mig resten av livet. Så nog fick vi en minnesvärd vigsel. Vad prästen sa? Ingen aning!