• daniiel

Någon med gröna fingrar? Hjälp novis med balkongodling ;)

Vi vill gärna ha lite grönt och fint på balkongen, en djungel ;) Den är ganska liten, men den används inte till något. Förutom att hunden solar där lite ibland, hon är dock ganska liten :P

Jag har ingen aning om hur man gör. Balkongen är i söderläge och vi bor i Skellefteå om det kan tänkas ha någon betydelse. Vi vill gärna ha sånt som blir lite yvigt och stort, inget blått eller gult, och kanske något ätbart? Helst inget som behöver övervintra heller, utan vi planterar hellre nytt nästa år.

Någon med tips och idéer?

• Svar på tråden Någon med gröna fingrar? Hjälp novis med balkongodling ;)
  • passionsblomman

Söderlägeär ganska tufft för många växter, så välj med omsorg sådant som verkligen trivs i full sol. Undvik små fjuttkrukor, utan ta i med ett par rejälare, så blir det inte lika överjäkligt att vattna.

Pelargon
    Marguerit
    Heliotrop
    Solrosor (finns underbara i vitt, chokladbrunt etc utöver gula)
    Lavendel
    Olivträd
    Rosor
    Petunior (finns jättefina småblommiga i ampel, eller hängande för balkongräcket)
    Rosenskära
    Dahlia
    Olika typer av taklök
    Kryddor som rosmarin, timjan, gräslök etc
    Tomater
    Smultron jordgubbar (finns som ampelvariant också)

Och så några frön, som luktärtor eller någon annan snabbväxande sort.

Är några exempel på växter du lätt får att trivas i så soligt läge.
    Det är vackert och effektfullt att samplantera, att exemeeplvis fylla en hel stor zinkbalja med kryddor och en annan med olika salladssorter. Man kan med fördel ha en uppstammad växt i samma balja-som en ros tex.
    Du kan också köpa uppstammade bärbuskar, som vinbär eller krusbär

Tänk på att jobba både med höjd-något på stam, något som klättrar-och bredd, så får du en spännande mljö. Mesa inte, utan ta i-hellre en hel låda full av pelargoner än en ensam liten en på ett bord. Välj bra jord och kom ihåg att vattna med nring-balkongväxter behöver bra mat i avttnet, eftersom de har förhållandevis lite jord.
    Gruppera växterna och använd hela ytan-tänk golv till tak.

Plocka in andra saker än växter, som en fin lykta, stenar/snäckor på en bricka eller vad ni tycker är fint därhemma. Här är det perfekt att gå på skattjakt med barnen-de älskar att göra sådana här saker och hemmagjorda pyssel kan bli hur fint som helst i som detalj vid en kruka. man kan göra egna mosaikgrejor etc. Bara fantasin sättr gränser. Vindspel, en fin tygskärm, vackra kuddar...

Vattna vattna vattna och nyp bort visset när det blommat över, så får du lång blomning!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • daniiel

Tack så jättemycket för ditt svar! Jag ska läsa det mer ordentligt imorgon ;) Balkongen används ju som sagt inte och kommer inte användas till annat än att ha växter på. Därför kommer vi inte satsa på "lull lull" (bord och sånt) runt om ;) Men tanken är ju precis som du skriver, stora krukor/baljor och mkt växter! :)

Har du några tips på specifika sorter (eller vad det heter) angående rosor som man skulle kunna ha där?

• Alvstina

Detta är första sommaren för mig med balkong i söderläge och det känns bra att få bekräftat att jag valt rätt växter :)

På vår balkong har vi dahlier, luktärt, ringblomma och grönmynta. Dessa har jag frösått. Vi har också en hängpelargon i en väggampel som mår jättebra!  Ingen av de frösådda har börjat blomma än, men dahlierna har börjat få knoppar! Grönmyntan gör jag te på (knipsa av lite blad och häll hett vatten över).

Lycka till, det är jätteroligt!

Efter tipsen från passionsblomman ska jag nog också prova rosor som är så vackert! 

• passionsblomman

Rosor finns i så otroligt stor mängd och av alal varianter-allt från småblommigt på stam till sora, fyllda gammeldags sorter. Därför tycker jag det är bäst att fråga i handelsträdgården om man är ute efter något särskilt-de ska kunna hjälpa en mycket mer detaljerat än vad jag kan. men ska det bara leva över sommaren och man kan tän´ka sig att hiva det för att köpa nytt nästa år, då skulle jag nog själv rycka något redan krukplanterat som jag tyckte såg friskt och fint ut och inte bry mig så mycket om sort.
    Öht ska ni vara noga med att välja plantor som ser kraftiga och knubbiga ut-skit i om det sitter flest knoppar eller blommar just nu-titta på hur själva plantan verkar må.
    Titta gärna hur rotsystemet ser ut-om det har blivit värsta härvan som bara är en hård klump av rötter, kan det vara svårt för plantan att etablera sig när man planterar om den. Köp inte era plantor på något skräpställe, utan välj någon som jobbar med kvalité-det kommer att synas på era balkonger.

• daniiel

Min mamma hade tydligen en fin ros som jag skulle få ta över, samt lite jordgubbsplantor :) Tänkte försöka mig på det och se vad mer man kan hitta. Vi får ta oss en tur helt enkelt, roligt helgsnöje till nästa vecka kanske :)

Jättebra tips om det där med att kolla plantorna, det skulle jag nog inte tänkt på annars, tack! :)

• kouki

Åååh, hoppar gärna in här. 

Tänkte börja fixa med min balkong som ligger i ett rätt skuggigt öst-läge. Vad kan man har där som inte är helt galet svårt att ta hand om? 

• passionsblomman
    kouki skrev 2013-06-09 12:11:25 följande:
    Åååh, hoppar gärna in här. 

Tänkte börja fixa med min balkong som ligger i ett rätt skuggigt öst-läge. Vad kan man har där som inte är helt galet svårt att ta hand om? 
    Öst är bra. Det svåra är när man har blommor som verklgien inte orkar med full sol-de flesta är lättare att hantera i lägen där de får lite skugga någon del av dagen. En balkong blir dessutom ofta extra varm gentemot om man har samma växt ute i trädgården. För att få det lättskött är det just sådant som att ha

*tillräckligt stora kärl-man måste ändå räkna med daglig vattning en varm sommar,
    *bra jord
    *vattna med näring (eller sätt i långtidsverkadnde pinnar)
    *välj växter av god kvalite och som ser kraftiga och fina ut

Växter utöver de jag nämn förut som du kan kika lite extra på kan vara

Fuchsia
    Lobelia
    FlitigaLisa /lyckliga Lotta
    Begonia
    Salvia
    Blomman för dagen
    Hortensia

Olika typer av campanula (blåklockssläktet ) är också fina och lätta

Det man måste göra är att vattna-och det man ibland gör, är att dränka sina växter-ger man vattenmed förstånd och regelbundenhet, knipsar bort visset och ser till att fylla på med näring, så är det mesta inte så svårtskött.

tänk också på att de allra flesta av krukväxter får glädjefnatt av att få komma ut över sommaren. men ta det lite försiktigt, så de inte kommer fårn en mörk plats och rätt ut i stekande solgass. Sätt dem gärna lite i skuggan vid foten av andra byttor.
  • kouki

Passionsblomma: Det är sol max 2 timmar på morgonen, då ett lövverk är i vägen resten av tiden som det är förmiddagssol Solig

Men tack för tipsen! ^^ Ska börja titta närmare på det! Skrattande

• passionsblomman

För söderläge vill jag också nämna

Blomstertobak
    Verbena
    Zinnia
    och också olika slags gräs
    Jag älskar gräs! och man kan jobba antingen med mjuka böljande sorter, eller med stram och tuff karaktär. ett exempel:

Vill man köra djungel och verkligen få något som är lite storlek på, så är bambu tacksamt.

• passionsblomman
    kouki skrev 2013-06-09 17:51:41 följande:
    Passionsblomma: Det är sol max 2 timmar på morgonen, då ett lövverk är i vägen resten av tiden som det är förmiddagssol Solig

Men tack för tipsen! ^^ Ska börja titta närmare på det! Skrattande
    Då är
    lobelia
    hortensia
    flitiga lisa
    och blomman för dagen
    med flera perfekt.
    Du kan med fördel sätta ut dina orkidéer och övriga krukväxter också.
    Och klematis! Du måste ha en kelmatis!
  • kouki
    passionsblomman skrev 2013-06-09 20:04:05 följande:
    Då är
    lobelia
    hortensia
    flitiga lisa
    och blomman för dagen
    med flera perfekt.
    Du kan med fördel sätta ut dina orkidéer och övriga krukväxter också.
    Och klematis! Du måste ha en kelmatis!
    Haha, ay ay Kapten! Flört
Svar på tråden Någon med gröna fingrar? Hjälp novis med balkongodling ;)