Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Någon med gröna fingrar? Hjälp novis med balkongodling ;)

Vi vill gärna ha lite grönt och fint på balkongen, en djungel ;) Den är ganska liten, men den används inte till något. Förutom att hunden solar där lite ibland, hon är dock ganska liten :P

Jag har ingen aning om hur man gör. Balkongen är i söderläge och vi bor i Skellefteå om det kan tänkas ha någon betydelse. Vi vill gärna ha sånt som blir lite yvigt och stort, inget blått eller gult, och kanske något ätbart? Helst inget som behöver övervintra heller, utan vi planterar hellre nytt nästa år.

Någon med tips och idéer?

• Svar på tråden Någon med gröna fingrar? Hjälp novis med balkongodling ;)
  • daniiel

Tack så jättemycket för ditt svar! Jag ska läsa det mer ordentligt imorgon ;) Balkongen används ju som sagt inte och kommer inte användas till annat än att ha växter på. Därför kommer vi inte satsa på "lull lull" (bord och sånt) runt om ;) Men tanken är ju precis som du skriver, stora krukor/baljor och mkt växter! :)

Har du några tips på specifika sorter (eller vad det heter) angående rosor som man skulle kunna ha där?

• daniiel

Min mamma hade tydligen en fin ros som jag skulle få ta över, samt lite jordgubbsplantor :) Tänkte försöka mig på det och se vad mer man kan hitta. Vi får ta oss en tur helt enkelt, roligt helgsnöje till nästa vecka kanske :)

Jättebra tips om det där med att kolla plantorna, det skulle jag nog inte tänkt på annars, tack! :)

Svar på tråden Någon med gröna fingrar? Hjälp novis med balkongodling ;)