Råd och tips till blivande sambos!
Nu ska vi bli sambos.!
Efter 6år som bästa vänner och 6månader som ett efterlängtat par så ska vi försöka bo ihop! Vi känner varandra väldigt väl, så jag har inga tvivel på att det kommer gå bra, och vi kan prata om ALLT. Men funderar lite på vad andra med erfarenhet skulle ge för råd och tips?
Han kommer börja flytta in så smått i min lägenhet, nu i samband med att jag flyttar tillbaka efter ett års studier i huvudstan. Jag har redan denna 3a rätt så väl inredd och han själv har hyrt ett studentrum tidigare och därför har inte så mycket möbler. Däremot så vill jag ju att han ska känna sig hemma hos OSS, inte som att han bor i mitt hem. Därför har jag väl dragit in honom i olika beslut nu när köket görs om, möbler som ska fram och tavlor som ska upp osv, för att han ska känna sig delaktig, även om han tycker det mesta är fint och nog inte bryr sig så mycket egentligen om jag känner honom rätt
Det här med samboavtal har jag dock tänkt på, då jag har en rätt annorlunda ekonomi jämfört med vad han har. Dock hade vi väl tänkt först att prova att bo ihop, innan han skriver över sin address till lägenheten, gör detta någon skillnad gällande sambolagen? Gäller den så fort han börjar sova där eller är det först när han skriver sig i bostaden?
Sen ge alla tips och råd ni har! Från hur man tacklar uppfällda toalock/sitsar, uppdelning av hushållsarbete, hur man kan mysa till det lite extra, osv!
Tack på förhand i alla fall!