Råd och tips till blivande sambos!
Jag skulle säga att om ni stör er på något som den andra gör / inte gör hemma. Så ta upp det direkt.
Att gå och bita ihop för att sen explodera är ingen höjdare för ett förhållande.
Det är såna där "du fäller aaaaldrig ner toalocket, jag har kollat nu och det har hänt 25 gånger på en vecka"... *typ* som kan bli till enorma bråk, bara för att dom faktiskt är rätt onödiga
Sen får man ju faktiskt bara helt enkelt acceptera att ens partner har vissa ovanor. Om man inte kan leva med dom ovanorna och det inte är något som denne enkelt kan sluta med (om man talar om hur irriterande det är) så ska man inte bo ihop helt enkelt.
Om man måste ändra en människa för att den ska passa in i ens egen "mall" så är det inte rätt person hur mycket man än tycker om varandra.
När det gäller att han ska känna sig hemma hos er så är det nog mest viktigt att du låter honom göra saker.
Det är lätt hänt att man i början springer och agerar "värd" och kokar kaffe, lagar mat, diskar osv bara för att man känner att man måste ta hand om personen som "bor hos mig"
Låt honom leta sig fram... "kan du sätta på kaffe? Grejorna finns i skafferiet" istället för att göra det själv eller komma med detaljerade instruktioner och pekningar från köksbordet.
Vad gäller samboavtal så är jag inte säker på vad som gäller.
Men det låter logiskt att det börjar gälla från att han skriver sig på din adress.
Det verkar så om jag läser här i alla fall: http://www.juristbyran.com/Vara-Tjanster/sambo/
Guldkanterna ges bäst i vardagen.
Om han kommer hem från jobbet / skolan och säger att han är trött i fötterna eller har huvudvärk så kan en kort massage vara värd guld. Eller bara att köpa sambons favoritpålägg och bröd när man går och handlar. Alltså saker som visar att man hör varandra, att man tänker på varandra....
Se till att "budgetera" tid för er två tillsammans också. Det behöver inte vara så att ni ska göra massa saker som bio eller annat. Det kan vara att stänga av datorerna och sätta sig i soffan och bara prata om vad man har gjort under dagen eller göra upp planer för framtiden (även om det så bara är veckohandlingslistan )