Ok att gifta oss före? Ja eller nej
En av våra marsalker och en av våra absolut närmsta vänner gjorde det. Vi förlovade oss 2010 (vart ett par sedan 2005) och bestämde datum (augusti 2013) kort därefter, och sedan 2012 har kyrka varit bokad, och brudfölje är tillfrågat.
Han träffade sin w2b i augusti 2012, förlovade sig i december, och gifter sig nu på lördag.
Ska jag vara helt ärlig så får jag erkänna att jag när inbjudan kom i april kände mig lite purken. Jag visade ingenting och sa inget till brudparet, men det kändes som att våra gemensamma vänner (vilket också är våra absolut närmaste) helt plötsligt slutade att bry sig om vårt bröllop och jag började känna att våra bröllop hela tiden jämfördes. Eftersom de har en väldigt extravagant tillställning med hundratals gäster och gigantisk budget medan vi har en tajt budget och ett enklare trädgårdsbröllop, kändes det orättvist.
Efter några veckor så släppte det och nu är jag superglad för deras skull och jätteexalterad inför deras bröllop på lördag. Och detta är första gången jag pratar/skriver om det.
Jag tror att jag hade hanterat det bättre ifall någon hade visat förståelse för att man kan känna så. Jag skämdes mest för att det kändes fult att inte kunna glädjas åt dem och som att jag var självupptagen, men om någon hade faktiskt sagt att det är ok att känna så, att det är förståeligt så hade jag säkert mått bättre och kunnat glädjas åt dem mycket tidigare.
Självklart har folk rätt att planera sina bröllop hur man vill och när man vill och bröllop ska handla om kärlek och inte om tävling. Men samtidigt ska man också vara ödmjuk inför andras känslor och det skadar absolut inte att åtminstone prata med berört par och säga att man förstår att det kanske känns som att man tar fokus från dem och att man absolut inte gör det här för att på något sätt förarga eller tävla med dem. Om ni har möjlighet och vill kan ni ju försöka involvera dem lite extra i bröllopet så att de känner sig uppskattade och viktiga.
Jag hade själv uppskattat det oerhört mycket, för jag kände mig åsidosatt och bortprioriterad. Som att mitt bröllop var old news och inte längre intressant, fast vi inte ens hade haft det. Jag hoppas innerligt att det ändras efter lördag när deras bröllop har varit.