Tjörnbrud skrev 2013-07-05 15:13:33 följande:
Vi funderar på en kryssning i Karibien och sen ev ta några dagar på en ö innan eller efter kryssningen. Ingår det både buffé och a la carte i det priset man betalar så man kan välja på flera restauranger och slippa äta buffé varje dag? Tillkommer det mycket extra, är det bl.a. dyrt med dricka och utflykter? Trodde det kosta mer med kryssning. Vi kommer troligen åka med royal carribbean om vi väljer kryssning. Har de något speciellt för de som är på bröllopsresa? Roligt att höra från er som har erfarenhet :)
Som jag sa till LinneaR så är Royal Caribbean inte mitt bolag att åka med men de flesta stora kryssningsfartygen har ungefär samma upplägg:
1. En eller flera "huvudrestauranger" som har a la carte och bordsservering som ingår i priset. De flesta bolagen, t.ex. Royal Caribbean, har fasta sittningar där man blir placerad vid ett bord, oftast tillsammans med andra om man är två som reser tillsammans. Royal Caribbean har också "My Time Dining" som ger en möjlighet att sitta själva och välja tid själv. (Jag vet inte om "My Time Dining" är garanterat eller om det bara är ett önskemål.)
2. En bufférestaurang som ingår i priset och oftast är den enorm och har ett otroligt stort utbud på olika rätter.
3. Minst en enklare restaurang med med enkla rätter och generösa öppettider som också ingår i priset.
4. Specialrestauranger som kostar extra. Royal Caribbean har på vissa skepp "Johnny Rockets" som är en amerikansk diner med hamburgare, milkshakes etc., "Portofino" som är en italiensk restaurang och/eller "Chops Grille" som, tror jag, är ett stekhus.
5. Ofta finns det en enklare buffé nära poolen och på vissa fartyg grillar de vid poolen några gånger under en kryssning.
6. Roomservice som ingår större delen av dygnet. Jag tror att Royal Caribbean har en avgift under natten.
Norwegian Cruise Line som vi åker med är lite speciella. De var först med valfriheten att äta när och med vem man vill. Royal Caribbeans "My Time Dining" är deras sätt att närma sig NCL (Norwegian Cruise Line) när det gäller måltiderna. NCL har inga fasta sittningar alls, alla äter när och med vem de vill.
Alla NCLs fartyg har minst två "huvudrestauranger" med samma meny men lite olika stil. NCL har också väldigt många specialrestauranger. Våran favorit är "LeBistro" som serverar fransk mat. NCLs enklare restaurang heter på de flesta fartygen "Blue Lagoon" och har öppet 23 timmar/dygn. (De stänger för städning någon gång mitt i natten.)
Ett lite kortare svar är: Ja, ni behöver inte äta buffé varje dag!