Anonym skrev 2013-06-12 08:21:42 följande:
Vi har idag ett gemensamt hus, som vi äger 50% var av. Vi står alltså båda på det huslånet. Vi äger inga dyra bilar, tavlor, aktier eller dylikt. Idag lever vi redan så nära existensminimum som det går då kronofogden redan gjort en utredning på o de kan mäta ut ngt från hans lön och då räknade de även in min inkomst eftersom vi är sambos och de kan inte dra en enda krona av oss eftersom vi tjänar för lite. Förlåt om jag är trög, men exakt VAD är det jag måste dela med mig av vid en eventuell skilsmässa? Vi äger ju eg bara huset o inget annat. Jag har dessutom ett barn från tidigare förhållande och vi har två barn tillsammans. Svårt med juridik tycker jag, men tack till er som kan och orkar svara
Så länge dina skulder är större än dina tillgångar (vilket jag antar att de är just nu med tanke på huslånet) så behöver du inte dela med dig av något. Men om huslånet skulle vara avbetalat, och han fortfarande hade stora skulder i övrigt skulle du behöva ge honom hälften av din halva av huset om ni gick isär. Om huset vore värt en miljon så skulle du få 250 000 kr och han 750 000 kr, om han hade egna skulder kvar på mer än 500 000 kr.
Nu är det väl kanske inte något man betalar av i en handvändning om man lever på existensminimum, men om du t.ex. skulle ärva eller vinna en massa pengar skulle det ju kunna hända (om inte pengarna ärvs som enskild egendom, då behöver du inte dela med dig av dem).