Endometrios och graviditet
Jag har också endometrios och har läst väldigt mycket just om barnlöshet och endometrios. Det finns vad jag har förstått inte några riktiga studier som visar på ett samband eller hur stor risken faktiskt är att man har svårare att bli gravid just om man har endometrios. Det är vanligt att endometrios upptäcks hos kvinnor som söker för ofrivillig barnlöshet. Men det finns väldigt många som har endometrios och inte vet om det, så hur många som har det och inte har några som helst problem att bli gravida finns ingen statistik på.
Jag vill precis som du bli mamma nångång och har stundvis varit helt förtvivlad över risken att jag inte kan bli det pga endometriosen, speciellt i början när jag först fick min diagnos. Men mitt råd är att inte ta ut oron i förskott. Allt du hör kan lika bra vara rykten eftersom studier som sagt saknas. Det behöver inte heller ha drabbat dig på det sättet. Ifall du är drabbad på det sättet har du alltid möjlighet till IVF (kolla upp reglerna för det i din kommun). Är du ändå orolig kan du ev få undersökt om du har några fysiska hinder i äggledarna (det är ju vad jag har förstått anledningen till att folk har svårt att bli gravida).
Får man fråga hur det är i övrig? Vad har du för symptom och hur illa är det? Kommer du att bli behandlad på nått sätt nu? Själv har jag blivit opererad ett par gånger och är nu nästan helt symptomfri