• suzzi

Endometrios och graviditet

Hej!Jag har själv endometrios och vill därför tipsa dig om att det finns en förening som heter Endometriosföreningen. Det är en förening där alla är mer eller mindre drabbade och vi försöker alla att hjälpa och stötta varandra.Endometriosföreningen finns på nätet men även som lokala föreningar med fysiska träffar. Deras hemsida är: www.endometriosforeningen.com Om du blir medlem kan du komma åt forumet för att ställa frågor. Du kan som icke medlem dock kolla upp var/om det finns träffar nära dig.Det är ingen lätt sjukdom och man behöver all hjälp och stöttning man kan få. Man behöver även en läkare som man litar på. Hoppas du har fått någon hjälp av läkarna så här långt så du kan klara av ditt bröllop utan större besvär.Lycka till med bröllopet. Ta vara på dagen, den försvinner alldeles för fort. Försök att få så många foton som möjligt, det hjälper till att behålla lyckokänslan och bubblet i magen.              

• suzzi

TS - välkommen till föreningen. Hoppas att du får stöd och råd  på några av våra möte. Var bor du? Som medlem får du även tillgång till forumsidor där man kan få svar på i princip vilka frågor man än har. Det enda du måste komma ihåg är ingen av oss är utbildad, vi är "bara" drabbade i olika grad och har våra egna erfarenheter.Vad det gäller behandling så har någon redan skrivit det - du måste vara helt mensfri. Det första man brukar börja med är att ta p-piller utan uppehåll under mycket lång tid. Fungerar inte det så får man börja på andra hormonbehandlingar. De behandlingarna fungerar olika på oss alla, vissa fungerar - andra inte. Eftersom du har endometrios i familjen så vet du nog redan en hel del redan. Bor du i närheten av Malmö, Stockholm eller Uppsala så finns där speciella endometriosteam du kan söka dig till, där är de verkligen intresserade och kunninga vad det gäller endometrios. I Malmö är det tyvärr i mycket liten skala för tillfället då det som så mycket annat handlar om ekonomi. Jag vet inte om Malmö tar nya patienter för tillfället men man kan alltid göra ett försök.Du är fortfarande ung men endomtrios har tyvärr ingen åldersgräns. Det är inte mängden endometrios som spelar så stor roll, det är var den sitter. Jag var 18 när jag fick min diagnos och fick tillsammans med diagnosen reda på att jag nog inte kunde bli med barn. Jag hade endometrios på varenda slemhinna i hela bukhålan. Eftersom jag aldrig hade provat att bli gravid, kunde ingen veta om jag hade lätt eller svårt för att bli gravid. Jag ställde in mig på att inte kunna bli gravid och funderade på andra alternativ så jag var beredd när den dagen och den rätte kom. När dagen väl var där så tog det ca nio månader innan mitt äldsta barn var på väg. Det du behöver nu är en gynekolog som du känner stort förtroende för och som då gärna även har kunskap om endometrios så att du kan komma i gång med en för dig rätt behandling. Ju fortare dessto bättre. Läs gärna på Endometriosföreningens hemsida så att du kan skriva ner frågor till din läkare och hänvisa gärna din läkare till hemsidan. Lycka till i din kamp och var stark.             

• suzzi

Jag hade långa avstånd mellan styckena, men de försvann. Förlåt. Hoppas du orkar läsa.

• suzzi

Hej!Förtroende är A och O. P-piller bromsar, i bästa fall, om du inte   har mens. Så länge du har mens så länge "föder" du endometriosen. Detta är tyvärr en sjukdom där man själv måste kämpa stenhårt. Prata med din läkare om hon/han inte kan kontakta Endometrioscentrum för konsultation, allt för att hjälpa dig. Känslan av att läkare inte har någon koll kommer du att stöta på många gånger, tyvärr. Om du inte vill byta läkare, be h*n läsa på Endometriosföreningens hemsida. Att vara med på endometriosföreningens träffar gör underverk för dig, du kommer att prata med folk som förstår vad du pratar om och kan därmed avlasta din sambo och vänner. Tro mig, de får sin beskärda del av vår sjukdom ändå. Gå även själv in på hemsidan och läs artiklar och i forumet. Det finns även information för anhöriga och vänner.Styrkekramar till dig. 

Svar på tråden Endometrios och graviditet