• Webbredaktör Annelie

Vad är midsommar för dig?

På fredag är det dags för årets midsommarfirande. Hur känner du inför denna högtid?
    Ser du framemot sill och smågrodorna eller är du bara stressad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är midsommar för dig?
  • kouki

Jag tycker det ska bli otroligt roligt, dock lägger jag inte så mycket press på det. Kommer dra ihop gänget som man ska jobba med i sommar och se till att det blir lite knytis, alla bidrar med något! Vi brukar göra mycket ihop, så att fixa lite lekar och annat skoj går på några nanosekunder, behöver vi inte planera alls. 

Det enda jag kommer se upp med är att det inte blir för mycket alkohol :)  

• Chicita

Midsommar är en arbetsdag som alla andra för mig.
    I min branch finns det inga helgdagar annat än att man får lite mer betalt på röda dagar  

• daniiel

Under hela mitt liv, fram till jag flyttade hemifrån, så var midsommar en av dom roligaste dagarna jag visste. Vi var nästan alltid hos min faster med mina kusiner. Dom har stugan på ö och där var det midsommarstång, lekar och massa mat osv. Sång och dans och skratt kvällen (natten) lång.

Numera är midsommar, som alla högtidsdagar (förutom julen) bara tråkigt och jobbigt. Vi blir ständigt påminda om hur ensamma vi är. Ingen vill/har tid/möjlighet att vara med oss. Vi blir aldrig medbjudna/inbjudna till något.

För att vår dotter inte ska tycka att det är pest och pina, så brukar vi göra en midsommarkrans till henne, grilla och köpa lite godis. Sedan brukar vi hamna framför en film, som en vanlig fredagkväll.

• filibustern

i min familj har det inte varit så mycket firande. eller.. när jag var liten kunde vi fara till jokkmokk (tro ja) och fira där. men det slutades med. så nu är midsommar för mig mer en högtid då andra festar och grillar och så.. själv är jag hellre hemma och äter en god middag och så får det vara bra med det. ^^

• PMB

Jag tycker det är roligt. Har i princip aldrig festat på midsommar för jag vill tillbringa den med min familj. Men jag har alltid tyckt högtider är kul när man träffar alla syskon deras respektive och barn samt föräldrar. Oavsett om det blir grillning, spel eller lekplatshäng med syskonbarnen så ser jag fram emot det. Är vi med makens familj så är det stoj och stim med hela släkten på hans pappas sida vilket också är skoj även om det är annorlunda mot min familjs firande.

• imoen

Jag ska jobba så jag känner inget särskilt för högtiden. Jag skulle iofs vilja vara hemma med barnen och kika på någon stång men det får de göra med pappan. Vi kommer nog att äta en sillarumpa på lördag istället.

• stormhelen

Vi brukar inte direkt aktivt fira midsommar. I år ska vi dock till blivande svärmors torp och fira med sambons mammas sida av släkten. Men vi hoppar det där med sill och nubbe och grillar antagligen någon köttbit istället. Har bakat kärleksmums som vi ska ha med oss och bjuda de övriga firande gästerna på. 

• Power of Love

Det ska bli jätteroligt. Vi åker ut till vår sommarstuga och bara njuta av lugnet. De vänner som vill får komma ut och göra oss sällskap men vi lägger inte engergi i att planera och fixa utan vi kör lite spontant. Jordgubbar är dock ett måste Solig

Förra året hade vi fest på sommarstugan och även det var jätteroligt men i år kände vi inte för det. Glad

• TheD

5 år i rad befann jag mig utomlands annars har jag jobbat midsommarafton. Midsommar är en dag för barnen. Folk som säger att man måste dricka alkohol alt måste bli fulla är dumma i huvudet! Det har jag också sagt till vissa personer ;) Jag tycker att man kan ta bort den helgen helt och hållet. Tycker inte att den ger något speciellt. Den dagen vi har barn hoppas jag att kunna uppskatta dagarna lite mer om vi befinner oss i Sverige. Min plan är att ta med familjen utomlands på semester :)

• Fjärilen

Jag älskar midsommar, vi brukar fira midsommar på samma sätt alla år och vi är alltid samma lilla gäng.

Tror att jag älskar midsommar för att alla är glada för att fira in sommaren, trots om det regnar ;)

daniiel skrev 2013-06-17 17:34:31 följande:
    Under hela mitt liv, fram till jag flyttade hemifrån, så var midsommar en av dom roligaste dagarna jag visste. Vi var nästan alltid hos min faster med mina kusiner. Dom har stugan på ö och där var det midsommarstång, lekar och massa mat osv. Sång och dans och skratt kvällen (natten) lång.

Numera är midsommar, som alla högtidsdagar (förutom julen) bara tråkigt och jobbigt. Vi blir ständigt påminda om hur ensamma vi är. Ingen vill/har tid/möjlighet att vara med oss. Vi blir aldrig medbjudna/inbjudna till något.

För att vår dotter inte ska tycka att det är pest och pina, så brukar vi göra en midsommarkrans till henne, grilla och köpa lite godis. Sedan brukar vi hamna framför en film, som en vanlig fredagkväll.
    Daniel va tråkigt att du känner så. Du får göra som mig, bjud in folk till er själva :)
  • dellelgarin

Vi ser framemot det, vi firar oftast midsommar med vänner, lite olika konstelationer bara, iår är vi hembjudna till en liten gård likt våran egen där det är knytis och avspänt med djur och ungar, jag ser framemot det massor att få sitta en hel dag med människor man gillar och ha det bra :)

När jag var liten så firande mamma och pappa nästan alltid å samma ställe där det fanns massor med barn och stoj och stim ,det dansades och bands kransar.

• daniiel 2
    Fjärilen skrev 2013-06-18 09:32:36 följande:
    Daniel va tråkigt att du känner så. Du får göra som mig, bjud in folk till er själva :)
    Det var lite det jag menade med att ingen vill/orkar/har tid att vara med oss, att även om vi bjuder in någon, så har dom redan planer och liknande. Dom flesta vi känner har sitt fasta, årliga firande. Tyvärr har vi inte hunnit/kunnat nästla oss in i något sådant. Som du skriver, ni är samma lilla gäng varje år. Det är alla vi känner också.

Vi väljer ju också aktivt bort rena fester, med massor av alkohol, eftersom vi vill kunna vara med vår dotter på midsommar och vi tycker inte att det är en passande miljö för henne.
  • drömmaren

sen jag fick barn så tycker jag det är roligt men innan så såg jag till att jobba istället.

• snowstars

MIdsommar har väl egentligen aldrig varit något annat än en liten längre helg för mig. Vi brukar fira midsommar i helgen och grilla oavsett väder. Vi brukar också se till att ta oss upp på en fjälltopp. Inte ända upp men så pass at man kan känna att man är "uppe" ändå. 

Så är det. Jag tycker alla helgdagar är bra dagar så jag vill inte ta bort den, men jag firar inte direkt mycket ;)  

• passionsblomman

Miljöern har under åren skiftat betydligt, liksom sällskapet.
    Från barndomens stora släktkalas med lövsamlande med traktorn, barfota bland smultron och blocklockor, brunbrända ben fulla av myggbett och massor av kusiner att härja med genom sommarnatten...

...till musikfestival
    ...stockholmsförort och fest i någon snubbes lägenhet (kanske inte den roligaste)
    ..spöregn på marsstrand bara en enda kompis och jag
    ..fallskärmshoppare i fullt party 
    ..jobb
    ..i glada vänners lag i skärgården
    ..på tre man hand vår egen lilla familj
    ..nya släktkalas-nu med öm blick på nya barn som härjar med sina kusiner

Oavsett vad, så ska det vara en krans i håret och jag gillar helgen och stressar absolut inte upp mig-det är så oerhört kravlöst och jag bara njuter av det för året valda sällskapet och tar det som det faller sig bäst det året.
    jag skulle förövrigt gärna gifta mig på midsommar, både för att jag gillalr helgen som sådan, men också för att vi räknar oss som att det var midsommar det blev allvar oss emellan.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Vad är midsommar för dig?