• ako88

Tatuera innan eller efter vigsel?

Hejsan!

Karln och jag har bestämt oss för att tatuera in nåt speciellt på fingrarna istället för att skaffa vigselringar, dels för att ringar kan bli för små/stora, repiga, kan tappas bort och för att varken han eller jag är särskilt förtjusta i smycken överhuvudtaget. Min fråga är om man ska tatuera sig innan eller efter vigseln, eller är det valfritt?

Vore tacksam för hjälp :)

• Svar på tråden Tatuera innan eller efter vigsel?
  • Chicita

Klart att det är valfritt. Det måste ni känna själva.
    Om ni vill ha "färdiga" tatueringar så att säga, så måste ni ju tatuera er några veckor innan. Annars är det ju bara sårigt och fult till vigseln.
    Så om det var mitt val så skulle jag ha gjort det efteråt Glad 

• imoen

Om ni ska gifta er borgerligt så vore det ju asfränt att ha en tatueringssession under vigselceremonin, t ex under en solosång. Såvida ni inte har tänkt er en väldigt intrikat tatuering som tar mycket tid.

• Emelie87

Måste man inte ha en ring vid vigselcermonin om man gifter sig i kyrkan?

• daniiel 2

Shit vad ont det gör att tatuera fingret!, till att börja med.

Men sedan, som Chicita skriver, givetvis är det helt valfritt om ni gör det före eller efter vigseln. Jag hade nog valt att boka en tid bara någon dag efter vigseln om det var möjligt. När ni är gifta :)

Att göra det under vigseln är definitivt inget jag röstar på, om ni inte vill gifta er i en tatueringsstudio bara ni två. Pga infektionsrisk osv, så rekommenderar jag för det första inte att göra det någon annanstans än i en tatueringsstudio. Sedan.. att göra det framför gäster är nog ingen hit. Dels för att det kan vara gäster som inte alls uppskattar det, tycker det är en helt galen idé, och dels för att vissa kanske rent inte skulle klara av det. Att kanske se smärtan i era ansikten, lite blod, ljudet.. ja, såna saker. 

Nej, jag tycker nog att ni ska göra det i lugn och ro, ensamma, efter ni väl har gift er som sagt :)

• Chicita
    Emelie87 skrev 2013-06-18 11:05:02 följande:
    Måste man inte ha en ring vid vigselcermonin om man gifter sig i kyrkan?
    Nej det måste man inte Glad
    Det är inte ringen som gör cermonin giltig. Däremot finns det ju ingen fysisk sak för prästen att läsa över så då får ju denne läsa över ens händer eller bara säga orden ändå så att säga.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag skulle inte heller rekommendera att tatuera under cermonin.
    Och en seriös tatuerare skulle inte heller gå med på det då infektionsrisken ökar massor om man inte är i en studio med kontrollerad miljö. Vilket innebär att tatueraren kan bli av med sin licens om ni råkar ut för någon infektion efteråt.
  • Jessica B

Vi har valt att ha ringar, men vi kommer göra en gemensam tatuering oxå. Och den kommer vi att göra på festen efter vigseln. Men vi har turen att känna en tatuerare så det underlättar ju. Skrattande 

• daniiel 2

Vi känner också en tatuerare, eller flera faktiskt, men ingen av dom skulle någonsin gå med på att tatuera någon annanstans än i deras studio. Vilket jag tycker är jättebra!

Och jag och maken har matchande tatueringar på fingrarna, dock på pekfingret ;) Dom gjordes inte i samband med vårat bröllop, utan ca 2-3år före.

• ThereseV
    Chicita skrev 2013-06-18 11:42:30 följande:
    Nej det måste man inte Glad
    Det är inte ringen som gör cermonin giltig. Däremot finns det ju ingen fysisk sak för prästen att läsa över så då får ju denne läsa över ens händer eller bara säga orden ändå så att säga.
    -------------------------------------------------- -------------------------------------------------- --------------------------
    Har dom ändrat det? För så vitt jag vet så måste man ha åtminstone en ring om man gifter sig i kyrkan.
  • PimPim83
    ThereseV skrev 2013-06-18 12:25:56 följande:
    Har dom ändrat det? För så vitt jag vet så måste man ha åtminstone en ring om man gifter sig i kyrkan.
    Det trodde jag också....
  • Chicita
    ThereseV skrev 2013-06-18 12:25:56 följande:
    Det finns ju många som gifter sig utan att ha ringar. Så det tror jag inte är ett krav.
    Det låter konstigt att hela vigselcermonin skulle ställas in bara för att man inte har en ring med sig när ringen inte har något med den juridiska biten att göra. 
  • Emelie87

Chicita skrev 2013-06-18 13:31:06 följande: ThereseV skrev 2013-06-18 12:25:56 följande: Chicita skrev 2013-06-18 11:42:30 följande: Emelie87 skrev 2013-06-18 11:05:02 följande: Måste man inte ha en ring vid vigselcermonin om man gifter sig i kyrkan? Nej det måste man inte Det är inte ringen som gör cermonin giltig. Däremot finns det ju ingen fysisk sak för prästen att läsa över så då får ju denne läsa över ens händer eller bara säga orden ändå så att säga.-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -------------------------- Har dom ändrat det? För så vitt jag vet så måste man ha åtminstone en ring om man gifter sig i kyrkan. Det finns ju många som gifter sig utan att ha ringar. Så det tror jag inte är ett krav.Det låter konstigt att hela vigselcermonin skulle ställas in bara för att man inte har en ring med sig när ringen inte har något med den juridiska biten att göra. Men det finns ju krav t ex på att man måste ha två psalmer, kan det inte vara något liknande med ringen? Någon präst eller annan som vet?

• Emelie87

Det jag ville säga: Det finns ju krav t ex på att man måste ha två psalmer, kan det inte vara något liknande med ringen? Någon präst eller annan som vet?

• Chicita

Hmm... Det här står om man googlar.
    ---------------------------------------------------------------------
    Att ta med: En ring! I den kyrkliga vigselceremonin finns det en ring till kvinnan inskriven och det går alltså inte att gifta sig utan en ring. Det är däremot inget krav på att det ska vara en guldring/ny ring/vigselring. Återanvänd era förlovningsringar eller ta med en ring hemifrån som ni tycker om. Mannen kan också få en ny ring om ni vill, men detta är valfritt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Men det går säkert att prata med prästen om.
    Jag har aldrig hört att det är ett krav. Jag vet flera som inte vill använda smycken och jag har inte hört något om att dom var tvungna att ha en ring med under vigseln ändå... 
    Frågan är ju fri liksom.
    Annars får man väl ta med en ring från en tuggummiautomat eller något Flört 

Svar på tråden Tatuera innan eller efter vigsel?