• sommaren13

När bör jag senast färga håret och plocka ögonbrynen?

Mitt hår är råttfärgat i vanliga fall och jag brukar färga det ljusbrunt (hm:s egna färg) och nu gifter jag mig i augusti och undrar när jag ska färga håret så jag slipper utväxt? Dock så funderar jag på att färga det lite mörkare istället för ljusbrunt...men har inte hunnit bestämma mig än. 

Och när bör jag senast plocka ögonbrynen för att det ska se bra ut på den stora dagen? (jag plockar väldigt sällan, blir lite då och då som jag går till nån frisör och gör det). Har inte så mycket intresse av mitt utseende, sminkar mig sällan och då blir det oftast bara lite mascara och kanske ögonskugga. 

Om man är grönögd och ljus i hyn och brunhårig vad passar man bäst i för färger? (tänkte på ögonskugga och så) 

• Svar på tråden När bör jag senast färga håret och plocka ögonbrynen?
  • TheD

Min friör färgade håret veckan innan just för att färgen ska lägga sig. Ang.ögonbrynen gick jag till en salong dagen före. Eller om det var två dagar före bröllopet.

• daniiel 2

Jag färgade mitt hår helgen före, alltså ca 6-7 dagar före. Jag tycker det är bra. Precis som TheD skriver, så hinner färgen lägga sig, men den hinner inte tvättas ur och man hinner inte få någon utväxt :)

Och ögonbrynen, samma sak där, någon dag före räcker bra tycker jag :)

• Flixon

Min hårfrisör tyckte att 10 dagar - 1 vecka innan är lagom. Det beror ju också på hur ofta du tvättar håret! Dessutom sa hon att jag skulle bara lägga färgen ca 1 dm ut från hårbotten, alltså INTE ända ut i topparna. Ska du färga en annan färg än du har nu ska du ju såklart färga hela håret, men vid bara utväxtfärgning var detta hennes bästa tips.

Ögonbrynen kommer jag plocka 1-2 dagar innan :) 

• TheD

Flixon skrev 2013-06-18 18:02:17 följande:Min hårfrisör tyckte att 10 dagar - 1 vecka innan är lagom. Det beror ju också på hur ofta du tvättar håret! Dessutom sa hon att jag skulle bara lägga färgen ca 1 dm ut från hårbotten, alltså INTE ända ut i topparna. Ska du färga en annan färg än du har nu ska du ju såklart färga hela håret, men vid bara utväxtfärgning var detta hennes bästa tips.Ögonbrynen kommer jag plocka 1-2 dagar innan :) Du måste mena 1 cm?

• daniiel 2

Nej, färgar man bara utväxten, så brukar man lägga färgen ca 10cm ut från hårbotten. Man kan sedan lägga några slingor längre ut, ända till hårtopparna, om man vill. Men det är ju som sagt ifall man färgar med samma färg som man redan har. Ska man färga med en annan färg, tex om TS väljer den mörkare bruna, då färgar man hela håret.

• Flixon
    daniiel 2 skrev 2013-06-18 19:55:53 följande:
    Nej, färgar man bara utväxten, så brukar man lägga färgen ca 10cm ut från hårbotten. Man kan sedan lägga några slingor längre ut, ända till hårtopparna, om man vill. Men det är ju som sagt ifall man färgar med samma färg som man redan har. Ska man färga med en annan färg, tex om TS väljer den mörkare bruna, då färgar man hela håret.
    Just precis :)
  • Chicita
    Sudditjuven skrev 2013-06-18 17:13:31 följande:
    Om man är grönögd så är lila supersnyggt! Och brons. :)
    Precis Glad

Motsatsfärgen (den som framhäver grönt mest) är dock röd.
    Men röd ögonskugga har man i princip aldrig, så Lila och brons (eller snarare brun/röd, men brons funkar lika bra) som ligger på varsin sida om röd om man kollar färghjulet - är de som bäst framhäver din ögonfärg.

Jag som har blå ögon ska ha orange eller kopparfärgad ögonskugga exempelvis, då blir mina ögon som blåast Glad 

• TheD

daniiel 2 skrev 2013-06-18 19:55:53 följande:Nej, färgar man bara utväxten, så brukar man lägga färgen ca 10cm ut från hårbotten. Man kan sedan lägga några slingor längre ut, ända till hårtopparna, om man vill. Men det är ju som sagt ifall man färgar med samma färg som man redan har. Ska man färga med en annan färg, tex om TS väljer den mörkare bruna, då färgar man hela håret.Jag förstod inte at du skrev om utväxt ;) utan att du tar allt hår men slutar ca 1 dec från utväxten.... det blir ju riktigt fult haha

• daniiel 2

Hahaha jahaa, då förstår jag TheD och jag håller med, i såna fall skulle det bli väldigt fult ja :P

• Chicita
    TheD skrev 2013-06-18 21:43:19 följande:
    Jag förstod inte at du skrev om utväxt ;) utan att du tar allt hår men slutar ca 1 dec från utväxten.... det blir ju riktigt fult haha
    En variant på dip-dye? Tungan uteFlört
  • daniiel 2

Dip-dye-extreme ;) Ny modefluga ;)

• Rosorochkärlek

Jag tycker HMs färger ofta ser rätt färgade ut när man precis har använt dem och gillar när de hunnit bli lite mer naturliga så jag skulle färga 2-3 veckor innan. Å andra sidan har jag väldigt tjockt hår och tvättar det inte varje dag så det hinner inte tvättas ur så fort.

Har du råttfärgat hår så syns väl inte utväxten så väldigt väl om du väljer en ljusbrun ton? Vad har du tänkt för frisyr på bröllopet? Om du skall ha uppsatt hår så kommer utväxten ändå inte att synas särskilt väl.

Tänk också på att om du inte brukar gå till frisör och liknande så kan det vara en bra idé att gå god tid innan så att du hinner ändra om något går fel. Det är en annan sak om man har en frisör som man känner och litar på, men när man går till någon ny kan det lätt bli fel.

rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • TheD

Jag kanske har missat något men sen när har H&M egen hårfärgningsprodukt????

• daniiel
    TheD skrev 2013-06-20 22:01:08 följande:
    Sen typ.. ja, åtminstone 10år tillbaka ;) Jag använde då det i högstadiet om jag minns rätt, så mer än 10år tillbaka. Den heter Hair System har jag för mig.
  • Vichy
    TheD skrev 2013-06-20 22:01:08 följande:
    Japp! Älskar deras medium brown! Blir supersnygg tycker jag!
  • TheD

daniiel skrev 2013-06-20 22:05:54 följande: TheD skrev 2013-06-20 22:01:08 följande: Jag kanske har missat något men sen när har H&M egen hårfärgningsprodukt???? Sen typ.. ja, åtminstone 10år tillbaka ;) Jag använde då det i högstadiet om jag minns rätt, så mer än 10år tillbaka. Den heter Hair System har jag för mig.augustibrud.bloggplatsen.seHar jag aldrig hört talas om eller sett...

Svar på tråden När bör jag senast färga håret och plocka ögonbrynen?