daniiel 2 skrev 2013-06-19 11:05:31 följande:
Med festen menade jag generellt här både middag och allt efterföljande. Bröllopsfest för mig betyder i alla fall inte "wiiha partyyyyyy!!" Utan en finare middag (i alla fall jämfört med vanliga middagar), finkläder och en möjlighet att få träffa massa kusiner och annat som man inte ser så ofta
Och festligheterna brukar ju börja vid middagen, det är ju då firandet startar liksom...
Om dom ska passa barnen under middagen så kan dom ju inte slappna av där själva på samma sätt som om dom var"barnfria". Och i den åldern tyckte i alla fall jag att det var kul att få delta i vuxenaktiviteter och inte behöva räknas till barnen. Och om du är barnvakt ( i den åldern speciellt då) så hamnar du antagligen vid "barnbordet" om det finns ett sånt, och det är ju lite mindre kul när man börjar känna sig "vuxen och stor"
Jag har inte sagt att det är något man
måste göra heller, utan att det är en trevlig gest.
Jag tror inte att man lär sig att förvänta sig att alltid bli belönad, så fort man gör något man avtalat i förväg. Den risken är nog minimal.
Att jag skulle få något att tugga på och dricka och en film att kolla på om jag skulle vara barnvakt en kväll efter att barnen antagligen gått och lagt sig, skulle jag nog däremot nästan ta för givet. För jag tror inte att det förväntas att man ska sitta och rulla tummarna i flera timmar medan man väntar på att föräldrarna kommer hem och tar över ansvaret. Så det skulle jag nog inte sett som någon extra belöning.