• Sheltiegirl

Häst och vagn, limo eller "vanlig bil"?

Jag och min kille ska gifta oss 31 Maj 2014 i en bokskog och ska ha festen ca 2 min därifrån. Jag är en hästtjej som alltid drömt om att åka häst och vagn på mitt bröllop emn jag vet inte om det går att genomföra. Det går att välja en alternativ väg för att få mindre (delvis grusväg) till festlokalen men det blir ändå 2 mil. kan man åka häst och vagn en del av vägen och "vanlig bil" resten? Vilken del skulle man välja att hästen är med på isf, till/från vigseln eller till festen?

Jag skulel helst vilja att fler än bara jag och min man kan åka med men det finns nog inte så många vagnar för fler än 2 passagerare + kusk.

hur skulle ni göra? helt enkelt ta limo ist? Det får inte bli för dyrt heller annars hade man kunnat ta både och :-P

• Svar på tråden Häst och vagn, limo eller "vanlig bil"?
  • Chicita

2 mil tar ju ett tag med häst och vagn.
    Jag skulle nog ha försökt ha fixat häst och vagn som hämtar upp kanske någon kilometer från vigselplatsen och transporterar er sista biten. Eventuellt om dom kan vänta med vagnen och ta er tillbaka samma väg till  en väntande bil.
    Bilen sen är väl inte så noga vad det är för något. Bara den kan ta er från punkt A till punkt B Glad 

Kolla om det finns någon som kör bruksnordis eller skogskörning. Dom kan ha någon större vagn som kan ta flera personer (kanske inte jättemånga, men i alla fall 6-7 stycken)
    Typ en flakvagn som man sätter fast ett par bänkar på borde funka.
    Vi körde ett brudpar (med gott om plats för fler, även om det inte blev några fler där) på en sån för flera år sen... 

• Sheltiegirl

Vigseln ska trologen vara en loten bit in i skogen från vägen sett så vilken bil vi kommer i lär inte märkas. Sen ska vi fotas efter vigseln så alla gäster kommer åka därifrån före oss så då syns inte heller vad vi åker med. Kanske skulle åka vanlig bil til/från vigseln och möta upp hästen för att åka med den till festen. Vill man åka med enbart sin man från vigseln till festen eller vill man ha med fotograf, tärnor och marshalkar? Totalt 8 pers inkl fotografen. Jag är jättenoga med att det ska bli så mkt bilder från precis hela dagen så vill gärna ha med fotografen så mkt som möjligt ( kommer vara en vän som är fotograf) Blir det trevligare att vara själva eller ha med sina tärnor/marshalkar?? Är väldigt rådvill.

• Chicita

Vad som blir trevligt eller inte kan nog bara du och din blivande svara på.
    Vissa vill nog ha den där stunden helt ensamma (eller tja med kusken då) och andra vill dela den med så många som möjligt.

Jag tror att det är vanligast att bara brudparet åker det här speciella fordonet som ska ta dom mellan vigsel och festplats oavsett vilket fordon det är.
    Det ger dom lite tid att "landa" och hinna fatta vad som precis hänt.

Vi hade ca 2 minuters promenadväg mellan kyrkan och festplatsen så vi gick tillsammans med alla helt enkelt Flört 

• TheD

jag ville ha häst och vagn mn visste inte vart vi skulle få tag i det plus att jag är hästallergiker ;) Så det blev Limo till och från kyrkan :)

• Sheltiegirl

Tja det är nog allra mysigast att åka enbart med sin man, blir lite enklare också att hitta vagn då. vad för väg vill man åka på? 70 väg asfalt känns lite trist kanske?

• Sheltiegirl

TheD: vi har flera gårdar med hästkörning runt omkring där jag bor så frågan bli mer att välja vilken

• Chicita
    Sheltiegirl skrev 2013-06-20 22:24:22 följande:
    Tja det är nog allra mysigast att åka enbart med sin man, blir lite enklare också att hitta vagn då. vad för väg vill man åka på? 70 väg asfalt känns lite trist kanske?
    Jag tror inte att ni får ge er ut på 70-väg med häst och vagn ens faktiskt.
    Däremot tror jag att de som brukar ställa upp och skjutsa brudpar (eller vid andra tillfällen) i trakten där ni ska gifta er har koll på vart dom får köra och vart det finns fina vägar Glad 
    Så hitta någon som kan köra först, och kolla med dom om dom har förslag sen Glad 
Svar på tråden Häst och vagn, limo eller "vanlig bil"?