Inlägg från: gloriousgirlgirl |Visa alla inlägg
  • gloriousgirlgirl

Någon här som gjort gastric by pass?

Jag har inte opererat mig men flera människor omkring mig har tyckt att jag skulle göra det. Känner flera som gjort det och ärligt, ingen av dem har på riktigt kommit över sitt egentliga problem, och därför har de återigen gått upp i vikt. Själv har jag alltid vänligt men bestämt sagt till de som ville att jag skulle operera mig att "Jag är inte tjock för att jag har en för stor magsäck. Alltså är det inte den jag ska åtgärda". Jag har alltid vetat att det är i mitt huvud som förändringen måste ske. Nu äntligen har jag nått dit också, med hjälp på vägen av professionella människor som hjälpt mig förändra mitt sätt att tänka. Dock har jag ju själv gjort det mesta jobbet, som man alltid måste göra. Jag har hittills lyckats gå ner 40kg men den största resan har jag gjort (och gör) i mitt huvud. Alltså där det egentliga problemet satt. Jag tycker inte du ska operera dig. Eller kapar du fingrarna om du ska sluta röka också? (Sorry, det sistnämnda var ett exempel och inget påhopp)

• gloriousgirlgirl

Jag förstår vad du menar, jag "letade" länge också och gjorde massa försök hit och dit men det blev aldrig hållbart. Och nu kommer det låta lite meditativt kanske, men det gäller att DU hittar DIN inre anledning. Den anledningen som går in på djupet, den anledningen som gör det jobb du behöver göra värt det hela, den anledningen som är bestående. Vad den anledningen är kan bara du själv hitta och det kanske inte sker över en helg. Däremot vet du när du har hittat den. Vi kan även kalla det motivation. När den anledningen är finns, då får man reda ut vad för slags relation man har till maten, varför man äter och när och hur. För jag tror dig, du äter säkert inte så mycket skräp, men för just dig så reagerar din kropp med att behålla dina kilon. Vikten är inte bara kosten, det är din rörelse, ditt sätt att leva (stressar du tex), har du balans i ditt liv som möjliggör hälsosamt leverne? Min väg blev lite krokig dit jag är idag: jag sökte hjälp hos en psykolog för att ta itu med lite grubblerier och jag fick en annan syn på mitt liv. Sen gick det många år och jag träffade en man som trodde på mig och pushade mig framåt. En dag hittade jag min inre anledning, och dagen efter gick jag till Xtravaganza där jag sedan dess jobbat stenhårt med min mentala hälsa, min kost och min motion. Och den hjälpen har varit ovärderlig. Men jag har gjort jobbet själv, det vill jag att du ska förstå, för det finns inga mirakel som fixar allt direkt, men det finns hjälp att få på vägen.

• gloriousgirlgirl

Det är JÄTTEBRA att ditt liv ser ut så! Behåll det! Men eftersom du är överviktig kan du behöva ställa frågan: hur länge orkar min kropp med detta? Hur ser min framtid ut? Du behöver troligen inte väga 60kg enligt BMI, men dina 100kg är för stor ansträngning för din kropp att klara under resten av ditt liv. För att kunna råda dig så måste man se på helheten, det som du uppfattar som nyttigt och bra kanske inte alls är bra för dig. Och vad är en portion egentligen? Hur mycket måste just du göra av med i motionsväg för att tappa vikt osv osv. Jag kunde också mycket om viktminskning när jag började på Xtravaganza, trodde inte jag skulle kunna lära mig då mycket mer, men jag har fått många aha-upplevelser under vägen. I mitt fall så fick jag det svart på vitt att jag har mycket muskelmassa, mer än normalpersonen och det gör att jag är tyngre än andra. Bara där fick jag inse att jag aldrig kan bli smal rent volymmässigt. Att jag sen var 47 år i kroppen fastän jag i verkligheten var 31 år fick mig att vakna till lite mer. Hur skulle jag klara att föda barn, leva osv när min kropp var 16 år äldre än jag var? Jag har lärt mig mina triggers nu och jag har lärt mig lyssna på min kropp. Jag kan därför inte säga till dig att du ska äta si eller så, för det är helheten som avgör. Om du tränar mycket idag så är din kropp van vid det, alltså behöver du förändra intensiteten och mängden i den. Samma sak med maten, jag gissar att du äter för stora portioner och inte så balanserat som du kanske tror. För annars hade din kropp släppt ifrån sig kilona. Mest troligt är du inte sjuk utan du kan gå ner i vikt.

Svar på tråden Någon här som gjort gastric by pass?