Inlägg från: Anonym (tjockisen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tjockisen)

Någon här som gjort gastric by pass?

Som rubriken lyder: har du gjort en gastric by pass? När gjorde du den? Gick det bra? Komplikationer? Är du nöjd? Blev det som du trodde?

Jag har nu flera stycken i min bekantskapskrets som gjort detta och alla är nöjda och nått bra resultat. Jag funderar på det oxå.... känner mig ganska misslyckad som inte själv kan klara av att gå ner i vikt, hur svårt kan det va? Skitsvårt!! Det handlar inte bara om karaktär, för det har jag. Du måste oxå ha ork, tid, energi, lust att alltid, ständigt tänka på vad du äter, planera ditt ätande. Det blir helt fantatiskt. Jag vet precis vad jag ska/kan/bör äta och inte. Jag har gått ner i vikt förut, flera gånger. Och alltid gått upp igen. Och det är fan inte kul att alltid vara den som säger nejtack på kalas, middagar, fikastunder.... Jag gillar inte ens kakor och tårtor så det är inte svårt, men ibland hamnar man i lägen där det blir svårt att tacka nej. Och

Är man en looser som gör en gbp? Ger man upp? Eller tar man ansvar för sitt liv, sin hälsa? Om du ska sluta röka och behöver hjälp med det är det ju ingen som tycker det är konstigt att du käkar tuggummin eller köper plåster (nu är ju inte det lika drastiskt som en operation, jag vet, men ändå...) Folk förstorar tuttar och läppar bara för syns skulll, gbp är ju ändå för min hälsa. Eller förskönar jag det och omskriver?
    En av mina vänner som har gjort det sa: Jag fuskade, när vi sågs efter några månader och jag frågade hur hon hade gjort. Jag tycker inte gbp är fusk. Är det? 

• Svar på tråden Någon här som gjort gastric by pass?
  • Anonym (tjockisen)

Okej.... nej, det är inte viktigt att vara smal. Jag har aldrig varit smal, inte ens som liten flicka, jag har alltid varit rund (tjock). Nu väger jag 100 kg till 160 cm längd och det är inte hälsosamt.

Jag har varit med i ViktVäktarna flera ggr och lyckats gå ner 10-15 kg i vikt varje gång. Jag har provat LCHF och GI. Jag har levt på pulver. Jag har varit träningsfanatiker och tränat 4-5 ggr/vecka på gym ooch på F&S. Jag var inte normalviktig då heller men vägde kanske 10 kg mindre än nu. 

Senaste åren äter jag vanlig mat i normala portioner. Jag väljer bort såser och dressingar och tar extra grönsaker istället. Jag äter aldrig friterad mat, har inte gjort på många år. Jag dricker inte alkohol. Jag har sedan förra sommaren helt avstått från socker och snacks såsom läsk (vilket jag inte druckit på flera år), godis, kakor och bakverk, chips. Jag åt inte mycket sånt innan heller, men nu gör jag det aldrig, mår bättre utan det rena sockret. Jag äter ytterst sällan snabbmat, 2-4 ggr/år och då inte för att jag är sugen på det utan för att jag har ungarna med mig och vi är på väg någonstans och måste äta. Jag sitter inte hemma och trycker i mig pizza och choklad och dricker litervis med läsk. Om jag fikar på stan, unnar jag mig en caffe latte, det är mitt gofika.

Jag började med 5:2-metoden för några veckor sedan och kanske kommer det ge lite resultat på vågen, men i första hand för min hälsas skull (har diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar samt demens i generna...)

Vad gäller motion så promenerar jag 5-10 km i rask takt (så snabbt att jag blir svettig och flåsig) varje morgon och ofta även på kvällen. Detta har gjort att jag fått bättre kondis, men jag går inte ner i vikt.

Jag har redan dåligt självförtroende när det gäller att jag är så usel att jag inte kan gå ner i vikt på egen hand. Mat är inget roligt, bara något nödvändigt. Jag avskyr luncherna på jobbet, skulle helst vilja stänga in mig på rummet och slippa äta, men då "pikar" kollegorna, i all välmening och tycker att jag måste äta....

Jag vill inte ha råd om att gå ner i vikt eller vad jag ska göra istället för att operera mig. Jag har verkligen provat det som jag rimligtvis kan komma på och utföra själv och jag lever inte ohälsosamt. Jag vill ha info från dem som utfört gbp eller möjligtvis lever nära någon som gjort det och få veta hur det har gått för dem. För jag vet att det är riskfyllt, det är ju därför jag frågar....

• Anonym (tjockisen)
    gloriousgirlgirl skrev 2013-06-21 18:02:10 följande:
    Jag har alltid vetat att det är i mitt huvud som förändringen måste ske. Nu äntligen har jag nått dit också, med hjälp på vägen av professionella människor som hjälpt mig förändra mitt sätt att tänka. Dock har jag ju själv gjort det mesta jobbet, som man alltid måste göra. Jag har hittills lyckats gå ner 40kg men den största resan har jag gjort (och gör) i mitt huvud. Alltså där det egentliga problemet satt. 
    Men vad är det "i ditt huvud" som du måste förändra för att gå ner i vikt?

Jag är jätteduktig på att inte äta onyttigt eller att röra på mig. Jag går i alla fall inte upp i vikt, har legat stadigt på ungefär samma de senaste 15 åren. Men jag lyckas inte gå ner i vikt genom att skippa pommes frites, vin och godis, den saken är klar. Mitt problem finns någon annanstans, tydligen. HUr har du fått hjälp? Och på vilket sätt? För jag fattar verkligen inte. Jag tycker jag gör allting rätt. Har konsulterat en dietist som har hjälpt mig med matlistor osv. Ändå händer det ingenting. Och det är då jag känner mig så jäkla misslyckad Rynkar på näsan
  • Anonym (tjockisen)
    gloriousgirlgirl skrev 2013-06-22 20:52:07 följande:
     Men jag har gjort jobbet själv, det vill jag att du ska förstå, för det finns inga mirakel som fixar allt direkt, men det finns hjälp att få på vägen.
    Jag förstår vad du menar med "jobbet själv". Det andra förstår jag inte. Jag är en kvinna som lever ett bra liv. Jag är välutbildad, har ett bra jobb, fina barn, är frisk och lever ett bra liv och är lyckligt nyförälskad efter en skilsmässa som var idealisk. Jag har gott om vänner och familj som stöttar och hjälper till med allt möjligt. Och en sambo som älskar mig precis som jag är. Jag har en bra självkänsla och inom de allra flesta saker, t ex på mitt jobb, har jag oxå ett gott självförtroende: jag vet att jag är duktig på mitt jobb. Jag kan ärligt inte se vad det är som stökar till det för mig som gör att jag inte kan gå ner i vikt.

Jag ska kolla sködkörteln som Chicita föreslog. Har faktiskt tänkt på det själv då jag i perioder känner mig så extremt trött och oföretagsam.

gloriousgirlgirl: jag beundrar dig och jag blir imponerad av att du lyckats med en så massiv viktnedgång. Grattis! 
  • Anonym (tjockisen)
    sophiebus, Anonym (Opererad), Anonym (jag har), Anonym (också opererad) och mirran2: Tack för era svar och för att ni delar med er av egna erfarenheter!! Ni berättar både om fördelarna och nackdelarna, precis som jag ville få del av!!

Jag går vidare med mitt funderande och era berättelser, tips och åsikter är oerhört värdefulla!!
Svar på tråden Någon här som gjort gastric by pass?