Någon här som gjort gastric by pass?
Som rubriken lyder: har du gjort en gastric by pass? När gjorde du den? Gick det bra? Komplikationer? Är du nöjd? Blev det som du trodde?
Jag har nu flera stycken i min bekantskapskrets som gjort detta och alla är nöjda och nått bra resultat. Jag funderar på det oxå.... känner mig ganska misslyckad som inte själv kan klara av att gå ner i vikt, hur svårt kan det va? Skitsvårt!! Det handlar inte bara om karaktär, för det har jag. Du måste oxå ha ork, tid, energi, lust att alltid, ständigt tänka på vad du äter, planera ditt ätande. Det blir helt fantatiskt. Jag vet precis vad jag ska/kan/bör äta och inte. Jag har gått ner i vikt förut, flera gånger. Och alltid gått upp igen. Och det är fan inte kul att alltid vara den som säger nejtack på kalas, middagar, fikastunder.... Jag gillar inte ens kakor och tårtor så det är inte svårt, men ibland hamnar man i lägen där det blir svårt att tacka nej. Och
Är man en looser som gör en gbp? Ger man upp? Eller tar man ansvar för sitt liv, sin hälsa? Om du ska sluta röka och behöver hjälp med det är det ju ingen som tycker det är konstigt att du käkar tuggummin eller köper plåster (nu är ju inte det lika drastiskt som en operation, jag vet, men ändå...) Folk förstorar tuttar och läppar bara för syns skulll, gbp är ju ändå för min hälsa. Eller förskönar jag det och omskriver?
En av mina vänner som har gjort det sa: Jag fuskade, när vi sågs efter några månader och jag frågade hur hon hade gjort. Jag tycker inte gbp är fusk. Är det?