Någon här som gjort gastric by pass?
Jag opererades för 2,5 år sen och har aldrig ångrat det beslutet – även fast det inte är en dans på rosor. Jag har tappat nästan 60 kg och har troligen förlängt mitt liv med flera decennier. Jag är ung, 25 år, vilket jag tror bidrog till att jag har mått så bra efteråt. Jag har inget särskilt ”häng”, jag kan äta allt av mat (fast mindre positioner än andra), jag kan äta efterrätt och godis om jag önskar det (fast mindre än andra). Det är kanske 1 av 100 dagar att jag önskar jag kunde äta mera, t.ex. i samband med jobbmiddagar, 3-rätters osv, men annars uppskattar jag mina små portioner.
Det jag uppskattar mest är så klart min fysiska form. Jag började träna tidigt efter operationen, och nu är jag en riktig löpar-tjej med bättre kondition än mina flesta kompisar som alltid varit smala.
Men tyvärr är det inte alla som en gastric fungerar bra för. Om du lever som du säger – äter nyttigt och rör på dig mycket – ja, då vet jag inte riktigt hur en operation skulle hjälpa dig? Det måste i sådana fall vara om du äter enorma mängder?
Men om valet står mellan sjukdomar, ohälsa och troligen tidig död – eller operation, ja då vet du vad jag valde