daniiel, Sara1991, Chicita
Ja, jag var nog lite otydlig och ni kunde ju inte veta hur det kommer vara på vårt bröllop, men när saker och ting är självklart för en själv så tror man ibland att det är lika självklart för alla andra!
Men jag reagerade på att ni tyckte det var SÅ konstigt att gästerna inte får äta av "tårtan", eller att det var SÅ konstigt att vi ville spara och äta "tårtan" dagen efter - oavsett om gästerna serverar sig själva eller inte!
Jag hade i alla fall inte reagerat på det om jag var gäst på ett bröllop, t ex om brudparet skar upp en bit från en "cupcakestårta" och sedan tog en cupcake istället eller om brudparet valde att spara översta lagret av en tårta till dagen efter. Och jag tror inte att det har med kultur att göra.
Jag ska gifta mig med en svensk, men jag har aldrig varit på ett svenskt bröllop (jo ett, men det var svenskt/amerikanskt, så det var inte heller svenskt traditionellt), men i och med att vi kommer ha ca 180-200 gäster så är det praktiskt taget omöjligt att låta gästerna komma fram och ta varsin cupcake, istället blir det kökspersonalen som serverar det!