Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Tårta eller cupcakes?

Först och främst - ha lika för alla. Väljer ni tårta, så ha tårta till alla. Väljer ni cupcakes, så ha cupcakes till alla.

Personligen så tycker jag cupcakes ofta är ganska tråkiga och inte så goda alls. Jag har aldrig klarat av att äta upp en hel. Nu vet jag ju att många andra inte håller med mig där. Jag hade alltså valt tårta. Vill man inte slabba på med att alla gäster ska skära i tårtan, så kan man ju ha små bakelser istället för tårta, men med samma innehåll. Tex om man har en prinsesstårta på toppen, som brudparet skär i, så kan ju resterande våningar vara änkor.

• daniiel
    kitkät skrev 2013-06-23 00:21:22 följande:

Det där är ett typexempel på en "bröllopstårta" som jag inte skulle ta något av. En cupcake med smörkräm/frosting ovanpå. Jag tycker ofta att det bara blir mastigt och jobbigt att äta, om det inte är torrt också. Nu tycker ju dock inte alla lika som jag, och det finns väg givetvis som dom inte tycker om tårta heller. Jag hade nog försökt nästla till mig en bit av tårtan på toppen ;) haha
  • daniiel
    kitkät skrev 2013-06-24 01:52:14 följande:
    Dom är allt annat än torra kan jag tala om för dig, vi var på provsmakning och dom smälte i munnen! :)

Men men, man tycker olika som sagt. Jag & min blivande man tycker inte om tårta så vi valde det som vi tycker bäst om för i slutändan kan man ändå inte göra alla gäster nöjda - en del gäster kommer vara besvikna för att vi inte bjuder på tårta och några andra kommer glädjas över att vi valt cupcakes!

Ja, jag menade inte att specifikt dom där är torra, men att cupcakes har en tendens att antingen vara fuktiga och mastiga eller torra och tråkiga. Det är min erfarenhet och min åsikt. Som jag som sagt är meveten om att många andra inte delar.

Jag förstår dock inte. Du visade ju upp en bild på en tårta som du och din blivande skulle skära i, ska ni inte äta den? Ska ni bara skära den och slänga den sedan? För att sedan även ni ta en cupcake?
  • daniiel
    kitkät skrev 2013-06-24 02:15:14 följande:

Nä, den ska inte slängas. Vi ska äta frukost/brunch med våra familjer dagen efter bröllopet och då kan vi äta tårtan :)

Men precis som du säger så tycker man ju såklart om olika saker... Och därför tycker jag att brudparet ska välja det dom tycker om, för oavsett vad man väljer så kommer det alltid finnas någon som tycker om det och någon som inte gör det.

Sara1991 skrev 2013-06-24 10:20:31 följande:
    En liten fråga bara . OM nu du och din man inte gillar tårta , varför ska ni då ha en tårta högst upp ?
    Fick de inte att gå ihop :)
    Jag funderade precis på samma sak som du Sara. Jag köper att inte alla vill ha tårta. Jag köper att alla inte gillar tårta. Men jag förstår inte då varför man väljer en tårta öht, speciellt om den inte ens ska ätas på bröllopsdagen. Varför väljer ni inte en extra stor cupcake på toppen istället?
  • daniiel
    Sara1991 skrev 2013-06-24 10:49:10 följande:
    Ja precis :) Alla gillar olika saker här i livet och de är ingenting som är ett måste . Man får välja precis vad man vill och så får gästerna gilla läget :) Att ha både tårta och cupcakes kan man ju absolut ha om man gillar båda eller om man är osäkra på vad gästerna gillar . Men då tycker jag att de ska finnas så att alla gäster kan få välja . Tycker att de blir lite fel om gästerna får cupcakes medans brudparet ska äta tårta . Risken är att de blir lite sura miner . Så ska man ha olika alternativ så ska de gälla alla tycker jag :)

Men detta är som sagt bara min åsikt :)
    Jag håller med dig. Men kitkät ska ju inte ens äta tårtan, bara skära i den och sedan ställa bort den till dagen efter. Det känns för mig väldigt märkligt. Jag kan tycka att det skulle vara bättre om man skar i en cupcake då också.

Men men, givetvis får man göra som man vill, även gällande den saken :)
  • daniiel
    kitkät skrev 2013-06-24 15:25:37 följande:
    Sara1991 & daniiel,
    Sara1991 skrev 2013-06-24 18:06:27 följande:
    Precis som Sara skriver, jag uppfattade inte att tårtan skulle vara som en stor cupcake utan fyllning och sånt, eftersom du skrev tårta. Tårta är även för mig ett bakverk med fyllning. Då förstår jag lite bättre, men jag förstår inte varför ni inte äter av den direkt på kvällen då? :)

Och nej, givetvis behöver man inte ha två alternativ för gästerna att välja mellan. Det är, som både du och jag skrivit, nästan omöjligt att göra alla glada och nöjda ändå. Jag har aldrig påstått att ni måste ha flera olika sorter.

Det jag inte har förstått, är varför ni har ett bakverk som ni skär i, om ni inte ska äta det (på kvällen). Det är det enda jag har ifrågasatt.
  • daniiel

Nu känns det lite överflödigt för mig att kommentera, för jag tror att Chicita redan skrivit allt som jag hade velat skriva :) Det var precis så jag tänkte och såg det framför mig och jag hade ingen aning om att ni skulle ha ett syrianskt bröllop och hur det går till på såna kitkät.

Och som jag skrivit vid upprepade tillfällen, ni får givetvis göra som ni vill, jag var lite nyfiken bara :)

Svar på tråden Tårta eller cupcakes?