• Chicita

Vet inte folk vad OSA betyder?

De flesta svarar sista dagen. 
    OSA betyder ju "Om Svar Anhålles" och när man kombinerar det med ett datum så betyder det ju alltså att det är sista svarsdatumet. Många tolkar det som att det är det datumet man vill ha in svaren (istället för sista datum att svara - men svara gärna tidigare om ni kan)...

Sen finns det alltid korkskallar Tungan ute 

• Chicita
    stealmystyle skrev 2013-06-29 10:53:58 följande:
    Är inte det allmänbildning att fatta att man kan svara ända fram till sista OSA-datum?! Så länge de svarar innan måndag kväll så är jag nöjd, dock är jag orolig att många inte kommer göra det. Jag vill inte behöva ringa runt till folk och påminna dem. Det känns nästan förnedrande. Här bjuder man in till vår livs största dag och så ska man behöva jaga folk för att de ska komma. 
    Visst är det kanske allmänbildning. 
    Men se dig omkring i världen. Hur allmänbildade tycker du att folk är i form av vett och etikett?
    Det är nästan bara vi som planerar eller har planerat något större evenemang som förstår innebörderna.

Att du tycker att det är förnedrande att behöva ringa runt förstår jag inte riktigt.
    Vad är det för förnedrande med att höra om dom har fått inbjudan, eller om dom kanske har skickat svar men det har kommit bort. Eller dom kanske trodde att dom hade svarat för att dom har kommenterat "vad kul vi ses" till din mamma eller någon annan när dom träffades i kön på ICA...
    Ni bjöd ju in dom för att ni vill ha dom där. Och då kan det ju vara bra att kolla upp varför dom inte svarat.
    Men du behöve inte göra det själv. Be era föräldrar att dra igång djungeltrumman så att säga. 
    Eller om det är kompisar så kanske du kan be någon av tärnorna/marskalkerna att ringa...
    Och ge det ett par dagar efter sista OSA då posten kan vara boven i dramat också... 
  • Chicita
    stealmystyle skrev 2013-06-29 11:43:55 följande:
    Det är förnedrande för att det känns som att man tvngar folk till att gå. Visst förstår inte alla att detta är vår viktigaste dag hittills i livet, men är man så ointresserad av att komma att man inte ens osar, så vill inte jag behöva ringa och tjata på folk. Hör de inte av sig så är det ju antagligen inte viktigt för dem. Många som inte har hört av sig är min sambos vänner.
    Tvingar? Du sitter väl inte med hagelbössan och hotar dom?
    Jag tycker att det hör till vanligt hyfs och faktiskt till den allmänbildning och vett och etikett som du själv hänvisar till, att man kollar av så det inte hänt något.
    Hur kul skulle det vara för dig på bröllopsdagen om det kommer 2 par som faktiskt hade svarat, men breven kom bort i posten...

Om det är din sambos släkt och vänner så får väl han sätta sig och kolla med vännerna och hans föräldrar kanske kan kolla med släkten. Det är ju så enkelt att bara säga "OSA-datumet för bröllopsfesten har gått ut nu och vi har inte fått svar från er, vi vill bara bekräfta att ni inte kommer så att vi kan anmäla rätt antal personer till cateringfirman" - eller något liknande...
    Men innan du blir ännu mer stressad av det här så kan du ge det en dag eller två efter OSA-datumet ifall postgången bara var ovanligt seg... 
    De flesta svaren kommer säkert in. Vi fick kanske 96% sista dagen och något enstaka en dag eller två efteråt... 
  • Chicita
    stealmystyle skrev 2013-06-29 13:26:13 följande:
    Nu ska ju folk osa via mail och jag kollar min skräpppost på daglig basis så jag har svårt att tro att "brevet skulle kommit bort". Och självklart kommer någon få sätta sig och kontakta hans vänner och släkt, men det gör inte mig mindre irriterad att folk inte osat i tid. Som jag har försäkt förklara så anser jag att det hanldlar om angangemang, och har man inte angagemanget att orka osa i tid så anser jag att det känns slöseri med pengar att bjuda dessa människor som ändå inte är speciellt angelägna om att komma. Med undantag för folk som har stora problem i sitt liv så som "passionsblomma" vill få det att verka som. 
    Man kan skriva fel mailadress exempelvis. Och om det då råkar bli till en existerande mail så är det inte säkert att man märker att det har blivit fel. Har svaret inte kommit tillbaka så borde det ju ha kommit fram... eller hur?
    Poängen är att dom kan ha trott att dom har svarat.
    Dom kanske sa till din sambo, eller sa till hans föräldrar när inbjudan kom att "ååh vad kul det är klart att vi kommer" och så tror dom att det räcker. För dom har ju sagt att dom ska komma...

Man behöver inte ha stora problem i sitt liv för att glömma bort något man ska svara på.
    Speciellt inte om den saken ligger långt fram i tiden. De flesta väntar med att svara för man måste veta om man får ledigt, om man får hundvakt, barnvakt eller pengar till resan/ boende eller vad det nu kan vara.
    Alla är inte superorganiserade och då är det lätt att det glöms bort om man har mycket att göra.
    Det betyder inte att dom inte bryr sig om ert bröllop eller att dom är ointresserade. Det betyder bara att dom har annat i sitt liv som tar upp mer av deras tankar just nu.

Du säger att ett av paren från din sida som inte har svarat än är ett par som har bjudit in sig själva...
    Jamen om dom har bjudit in sig - och sen fått en officiell inbjudan så kanske dom tror att det är klart? Då kanske dom tror att det var ok eftersom ni vet att dom ville komma...
    Som exempel bara alltså...

Du har full rätt att vara besviken på att det inte har blivit som du tänkte dig det hela.
    Men sätt dig ner, andas och försök känn efter vad som är viktigast den här dagen. Är det viktigt att de ni bjöd in är där (dom är ju uppenbart viktiga för er annars skulle ni väl inte bjudit in dom?).
    Tja... då kanske ni ska kolla vad som hänt som sagt så det inte blir någon miss i slutänden. För det kan vara mer pinsamt och "förnedrande" än att lyfta luren och kolla om dom kommer eller ej... 
Svar på tråden Vet inte folk vad OSA betyder?