passionsblomman skrev 2013-06-29 11:30:39 följande:
Den inställningen tycker jag är både hård, en´sidig och ganska orkad faktiskt. och jag tycker man kan vända på steken och faktiskt fråga sig hur pass god vän man själv är när man inte ens funderar över vad i den andra människans liv som kan ha påverkat om man svarat eller inte-förutom att det automatiskt skulle bero på ointresse och därmed var anågon slags förolämpning. Jag vet mycket väl att det naturligtvis iinte är bra att man sumpar ett svarsdatum-MEN
jag vet också hur kylskåpsdörrar och kalendrar ser ut i de flesta familjer jag känner. Det är t amig tusan inte ETT datum man har att hålla reda på och själv får jag utan tvekan erkänna att jag kan vara så splittrad i vissa perioder att jag är jävligt glad om rätt grejor kommer med till rätt tid och dag, rätt anmälningslapp till rätt avslutning/fotbollsläger/40-årsfest/terminsavgift och så vidare. Särsitl nu under vår och försommartid, jag vet allvarlgit talat inte hur många olika grejor det var att hålla reda på utvöver de dagliga rutinerna i maj i år-och då är vi en liten familj, med bara ett barn.
Är folk mitt i att byta jobb? Kanske tänker de då mer på det och mindre på ett exakt datum för när ni vill ha svar? Utan att vara ointresserade.
Har de småbarn och en period i livet där de konstant sover för lite? (Sådant gör saker med hjärnan hoppas jag alla vet-och kanske är beredda att haförståelse för)
Pluggar någon och har suttit med tentor?
Fick någon just veta att en närstående har en sjukdom?
Krisar det i någons äktenskap?
Har någon just fått en vattenskada? Köpt hus? Håller på att flytta?
Min poäng är att alla andras liv snurrar på-förmodligen i högt tempo, det brukar vara så-och jag tror det är mycket lätt hänt att man kan råka missa ett exakt datum-även om man är intresserad, inte minst med tanke på att dessa inbjudningar ofta går ut (lite väl) tidigt, så det hinner komma väldigt många nya saker som också ska hållas i minnet och ageras på. Man kan faktiskt ha mycket omkring sig även om man inte ska stå brud-och hur stor koll ahr den planerande bruden på andras bekymmer och pussel under den här tiden ärligt talat?
Ser man saken från det hållet, så är det inte så mycket värre än att det kan vara irriterande, men inget konstigt att man får ringa ett par samtal för säkerhets skull i samband med sista svarsdagen.
Jag tror det är starkt överdrivet att tolka ett uteblivet svar så känslostarkt som många gör och att vara så dramatisk att man tycker sig ha skäl att stryka folk från sina liv totalt sett, är helt bortom all sans i de allra flesta fall. Tycker jag.
Mitt liv snurrar ofta i högre tempo än de flesta jag känner då jag det senaste året har haft företag, varit kontaktperson, pluggat högskola, tagot körkot samt jobbat. Men jag hör fortfarande av mig i vettig tid om jag är bjuden till något, för även om det är något som inte är så viktigt för mig så förstår jag ändå att det är viktigt för personen som har bjudit in mig.
Alla mina vänner och släktingar har osat och de som inte har gjort det har jag ändå haft kontakt med och vet att dom kommer eller inte kommer. Det är sambons släktingar och vänner som inte osat och jag känner inte att jag har så stor lust att jag dem då det inte är mina vänner och inte så viktigt för min del om de kommer eller inte.