Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Vet inte folk vad OSA betyder?

Hihi, något liknande..jo det kan du nog räkna med...

..det här är by far ett av de vanligaste "jag-ska-gifta-mig-och-alla-jag-har-omkring-mig-är-idioter"-ämnena.

För, ja det är vanligt att man får jaga , påminna och förklara för folk.
    Det är vanligt att man tror att "vad kul med bröllop!" när man ses i ICA-kön betyder att man tackat ja.
    Det är vanligt att mycket nära personer tror att det är så självklart att de ommer att de inte ens behöver säga det.
    Det är vanligt att man tror som din kompis, att det bara är om man inte kan man ska höra av sig.
    Men, det är också vanligt att man tror precis tvärtom-att det bara är om man kommer man ska höra av sig.
    Och det är framförallt väldigt vanligt-så vanligt att man nog ska se det som vedertaget-att man tolkar sista OSA-dag som att det är till dess man har på sig, och man ägnar inte en tanke åt att det sitter en stressad (för att inte säga rå-sur) brud hemma och undrar varför man inte har vett att svara. För man vet inte att det skulle tyda på brist på vett.
    Och faktikt så tror jag inte alls att alla vet vad det ålderdomliga OSA betyder. Långtifrån.
    Jag tror baserat på allt jag sett här under åren, att det vore betdligt bättre med en modernare formulering som tex :Svara så snart som möjligt, dock senast XX/XX
    Det är nog också klokt att sätta ett sista svarsdatum som är tillräckligt långt ifrån alla ens egna måsten att man själv inte behöver bli helt sönderstressad om många svarar först då. I princip har man ju rätt-det ska svaras snabbt-men du har också rätt i din fråga; det vet inte folk så väl och det är kanske också först när man själv planerat en del större fester man upptäcker att det spelar roll.

Det är inte sällan som just det här med svarandet faktiskt leder till att folk (plaerande brudar) är så upprörda att de tycker att "då behöver idioterna inte komma alls, jag tänker INTE påminna/ringa upp/höra av mig, för lite intresse kan man minsann vänta sig av de som har den äran att bli bjudna" Och så går stolthet före vett (och etikett och principer före vänskaper och relationer, intressant inte minst ur synvinkeln att det mycket väl kan vara samma personer som nu håller strikt på just den här etikettsregeln, som annars blir vansinniga om någon berättar om vedertagen etikett, för "sådana där mossiga gamla grejor behöver ja inte följa på Min Dag")

Notera att jag inte på något vis kommer med några anklagelser mot just TS här, i fråga om att vara sur eller något annat. Jag pratar om intryck av fenomenet under många år.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    stealmystyle skrev 2013-06-29 10:59:39 följande:
    Känner verkligen igen mig i det här. Jag tycker att det är förnedrande att behöva påminna och jaga folk. Har man inte vett att osa så är man ju uppenbarligen inte så intresserad och då kanske man inte heller ska komma på vårt bröllop som vi lägger väldigt mycket pengar på. 
    Den inställningen tycker jag är både hård, en´sidig och ganska orkad faktiskt. och jag tycker man kan vända på steken och faktiskt fråga sig hur pass god vän man själv är när man inte ens funderar över vad i den andra människans liv som kan ha påverkat om man svarat eller inte-förutom att det automatiskt skulle bero på ointresse och därmed var anågon slags förolämpning. Jag vet mycket väl att det naturligtvis iinte är bra att man sumpar ett svarsdatum-MEN
    jag vet också hur kylskåpsdörrar och kalendrar ser ut i de flesta familjer jag känner. Det är t amig tusan inte ETT datum man har att hålla reda på och själv får jag utan tvekan erkänna att jag kan vara så splittrad i vissa perioder att jag är jävligt glad om rätt grejor kommer med till rätt tid och dag, rätt anmälningslapp till rätt avslutning/fotbollsläger/40-årsfest/terminsavgift och så vidare. Särsitl nu under vår och försommartid, jag vet allvarlgit talat inte hur många olika grejor det var att hålla reda på utvöver de dagliga rutinerna i maj i år-och då är vi en liten familj, med bara ett barn.

Är folk mitt i att byta jobb? Kanske tänker de då mer på det och mindre på ett exakt datum för när ni vill ha svar? Utan att vara ointresserade. 
    Har de småbarn och en period i livet där de konstant sover för lite? (Sådant gör saker med hjärnan hoppas jag alla vet-och kanske är beredda att haförståelse för)
    Pluggar någon och har suttit med tentor?
    Fick någon just veta att en närstående har en sjukdom?
    Krisar det i någons äktenskap?
    Har någon just fått en vattenskada? Köpt hus? Håller på att flytta?

Min poäng är att alla andras liv snurrar på-förmodligen i högt tempo, det brukar vara så-och jag tror det är mycket lätt hänt att man kan råka missa ett exakt datum-även om man är intresserad, inte minst med tanke på att dessa inbjudningar ofta går ut (lite väl) tidigt, så det hinner komma väldigt många nya saker som också ska hållas i minnet och ageras på. Man kan faktiskt ha mycket omkring sig även om man inte ska stå brud-och hur stor koll ahr den planerande bruden på andras bekymmer och pussel under den här tiden ärligt talat?
    Ser man saken från det hållet, så är det inte så mycket värre än att det kan vara irriterande, men inget konstigt att man får ringa ett par samtal för säkerhets skull i samband med sista svarsdagen.
    Jag tror det är starkt överdrivet att tolka ett uteblivet svar så känslostarkt som många gör och att vara så dramatisk att man tycker sig ha skäl att stryka folk från sina liv totalt sett, är helt bortom all sans i de allra flesta fall. Tycker jag.
  • passionsblomman
    stealmystyle skrev 2013-06-29 11:50:08 följande:
    Mitt liv snurrar ofta i högre tempo än de flesta jag känner då jag det senaste året har haft företag, varit kontaktperson, pluggat högskola, tagot körkot samt jobbat. Men jag hör fortfarande av mig i vettig tid om jag är bjuden till något, för även om det är något som inte är så viktigt för mig så förstår jag ändå att det är viktigt för personen som har bjudit in mig. 
    Jaha? Så din utgångspunkt är fortfarande helt utifrån dig själv och hur du och ditt liv fungerar? Jag sa ju att man kan byta perspektiv och vända på steken...

Det var ju förresten skönt för dig att din hjärna alltid fungerar även i de mest pressade lägen, grattis! Hoppas du slipper uppleva hur det är när saker och ting inte längre håller ihop som man vill och önskar. När man inte fungerar hundra procent. När saker faller bort och livet bitvis går sönder. När man inte klarar av alla bollarna längre, utan tappar vissa-eller alla-under en tid.  Det är nämligen helt förfärligt och kan kosta oerhört mycket mer på viktiga punkter än ett missat svarsdatum-även om man med sitt förstånd vet och förstår att ett bröllopsdatum är viktigt.
    stealmystyle skrev 2013-06-29 11:50:08 följande:
    Alla mina vänner och släktingar har osat och de som inte har gjort det har jag ändå haft kontakt med och vet att dom kommer eller inte kommer. Det är sambons släktingar och vänner som inte osat och jag känner inte att jag har så stor lust att jag dem då det inte är mina vänner och inte så viktigt för min del om de kommer eller inte. 
    Mmmm...så när allt kommer till kritan är det kanske dig själv som somliga inte är så viktiga för-och då kan du kosta på dig att både bli mer förorättad än du skulle blivit om det vore dina egna närmaste, och dessutom straffa dem hårdare, eftersom de ändå inte spelar så stor roll i ditt liv.
    Är inte det lite av hyckleri och dubbelmoral isåfall? Med tanke på ditt behov av att få bevis för att er tillställning och dag är viktig för andra menar jag. För, dina egna närmaste har du ju i osäkra fall hört dig för med och träffat ändå? Alltså är det  mer omsorg om dem och huruvida de kommer ifrån din sida, än det är vad gäller folk från din sambos sida. Dina egna polare har ju tydligen haft mer sömsmån med sitt OSAnde eftersom du "träffat dem ändå" även om de inte var så duktiga på att svara i själva verket.
    För att-igen-vända på steken, så kanske du kan låtsas och leva dig in i hur du skulle hanterat det uteblivna beskedet om det istället vore din bästis som inte svarat? Hade hon varit värd ett telefonsamtal?

Jag skulle också våga mig på gissningen att du kommer att få ett antal svar nu de allra sista dagarna-eftersom det ÄR dagar kvar innan folk faktiskt har svarat försent eller inte alls.
  • passionsblomman
    stealmystyle skrev 2013-06-29 13:26:13 följande:
    Med undantag för folk som har stora problem i sitt liv så som "passionsblomma" vill få det att verka som. 
    Nä. Det villjag inte alls få det att verka som. jag försöker få dig att inse att det går att välja synviklel och inställning. Flr si egen sinnesfrids skull.
    Du kan välja Den Förorättades väg (eler rent av Den Förnedrades ( !) och sitta på din förorättade bak och gnugga dig i den känsla. Fråga dig dock vart någonstans och i viken slags positiv rikting det tar dig-oavsett hur rätt ddu har i någon som helst princip.

Du kan å andra sidan välja att besvara din egen fråga med den sanna och enkla: "nej, alla vet inte vad OSA betyder. Och ännu färre vet att det förutom boktsavsbetydelsen Om Sva Annhålles, även inkulderar ett "(jävligt) snabbt (och med erforderligt jubel och tacksamt engagemang) annars har du förnedrat bruden genom att visa ointresse.
    Du kan också ta med i ekvationen att andra kanske inte är lika duktiga som du själv på att hålla reda på allt-utan att de fördenskull är onda, saknar vett, eller skiter i dig och ditt (eller ert?) bröllop.et behöver definitivt inte handla om hemskheter i deras liv-jag nämnde tex förut att ha fått barn, butt jobba, hålla på att flytta eller vara mitt ie n tentaperiod, som exempel på saker som lätt kan ta upp fokus och göra en disträ, splittrad och glömsk inför annat. att vara nykär-eller för den delen att hållla på att planera en törre fest, som exempelvis ett bröllop kan vara andra sådana faser i livet. Flört

Med den (något mer förlåtande) inställningen, slipper du vara vare sig särskilt irriterad (nu när den första förvånangen över andras okunskap och dåliga allmänbildning torde ha lagt sig), eller stött i kanten, förnedrad, arg eller någon annan negativ känsla. Istället skulle du kunna fokusera på hur du snabbast och enklast ska få fatt i de kvarvarande inbjudna för att få ett definitivt besked. Lämpligen inte förrän efter OSA passerat, eftersom de fortfarande faktiskt inte gjort något större fel förrän då.

Som du nu tycks välja, framstår det egentligen som att du är fullt beredd att ha "obildad tölp" som skäla att stryka folk ifrån din gästlista, med hänvisning till att enbart tillräckligt allmänbildade göre sig besvär. För, du har ju fått svar på din fråga: alla vet inte vad osa betyder och regelrna däromkring! Men det spelar visst ingen roll för dig-de borde vetat och gör de inte det så är det inte okunskap utan en personlig förolämping?

Det jag är ute efter är alltså inte att måla upp eländesbilder för andra, utan fortfarande att få dig att tänka dig i andras möjliga orsaker utfrån andra perspektiv än det du själv har (fastnat i).
    För din egen skull mest, faktiskt.
  • passionsblomman
    annapia skrev 2013-06-29 14:44:08 följande:
    Försökte citera ett inlägg men det blev alldeles tokigt:Skulle stå: Vilken härlig start på ett äktenskap  . "Mina" vänner och "hans" vänner, ser ut som ni har en väldigt tydligt uppdelning. Med mina ögon sett mycket tragiskt........  
    Oj! vad hände där? Det ser ut som om du citerat typ alla inläggen i hela tråden..
    Men, ett generellt tips är att man måste oftast inte citera så mycket som matror.Sällan hela inlägg åtminstone. Man trycker på "citera-knappen" och sedan kan man klippa i det man citerar. det är viktigt att man ser till att ha klickat utanför citatrutan så marköern inte står i den grå delen, inana man skriver sitt egna inlägg. Annars kommer det man skriver att bli en del av citatet.

Ofta räcker det dock att adressera den man vänder sig till, som tex "Annapia, jag håller med dig" eller liknande, om inte inlägget man hänvisar till ligger långt bak i tråden eller så.

Det blir mycket mer lättlästa trådar om man slipper se (så långa inlägg som minaTungan ute) upprepade massor av gånger så fort någon vill kommentera något av det som sagts.
  • passionsblomman

Annapia, (och alla andra) ett annat tips är att om en sådan där konstig sak händer när man skriver, så kan man få bort inlägget genom att anmäla det (man klickar på den lilla handen bredvid citera-knappen). Man talar om varför man vill få bort sitt egna inlägg och sedan tar moderator bort det åt en.

Svar på tråden Vet inte folk vad OSA betyder?