Vet inte folk vad OSA betyder?
Hihi, något liknande..jo det kan du nog räkna med...
..det här är by far ett av de vanligaste "jag-ska-gifta-mig-och-alla-jag-har-omkring-mig-är-idioter"-ämnena.
För, ja det är vanligt att man får jaga , påminna och förklara för folk.
Det är vanligt att man tror att "vad kul med bröllop!" när man ses i ICA-kön betyder att man tackat ja.
Det är vanligt att mycket nära personer tror att det är så självklart att de ommer att de inte ens behöver säga det.
Det är vanligt att man tror som din kompis, att det bara är om man inte kan man ska höra av sig.
Men, det är också vanligt att man tror precis tvärtom-att det bara är om man kommer man ska höra av sig.
Och det är framförallt väldigt vanligt-så vanligt att man nog ska se det som vedertaget-att man tolkar sista OSA-dag som att det är till dess man har på sig, och man ägnar inte en tanke åt att det sitter en stressad (för att inte säga rå-sur) brud hemma och undrar varför man inte har vett att svara. För man vet inte att det skulle tyda på brist på vett.
Och faktikt så tror jag inte alls att alla vet vad det ålderdomliga OSA betyder. Långtifrån.
Jag tror baserat på allt jag sett här under åren, att det vore betdligt bättre med en modernare formulering som tex :Svara så snart som möjligt, dock senast XX/XX
Det är nog också klokt att sätta ett sista svarsdatum som är tillräckligt långt ifrån alla ens egna måsten att man själv inte behöver bli helt sönderstressad om många svarar först då. I princip har man ju rätt-det ska svaras snabbt-men du har också rätt i din fråga; det vet inte folk så väl och det är kanske också först när man själv planerat en del större fester man upptäcker att det spelar roll.
Det är inte sällan som just det här med svarandet faktiskt leder till att folk (plaerande brudar) är så upprörda att de tycker att "då behöver idioterna inte komma alls, jag tänker INTE påminna/ringa upp/höra av mig, för lite intresse kan man minsann vänta sig av de som har den äran att bli bjudna" Och så går stolthet före vett (och etikett och principer före vänskaper och relationer, intressant inte minst ur synvinkeln att det mycket väl kan vara samma personer som nu håller strikt på just den här etikettsregeln, som annars blir vansinniga om någon berättar om vedertagen etikett, för "sådana där mossiga gamla grejor behöver ja inte följa på Min Dag")
Notera att jag inte på något vis kommer med några anklagelser mot just TS här, i fråga om att vara sur eller något annat. Jag pratar om intryck av fenomenet under många år.