• Kala

Finns det någon existerande tråd för oss som planerar litet men "dyrt" bröllop?

Har har surfat runt här på BT och letat efter en tråd för oss som planerar ett litet bröllop (säg ex. max 30 pers) men hittar endast trådar som fokuserar på litet bröllop i kombination med "enkelt" eller "budget". Finns det någon existerande tråd som jag missat för oss som gärna har få gäster men som också gärna spenderar lite extra? Jag skulle gärna vilja bolla idéer med andra i samma situation.Vi har inte bestämt exakt format för vårt bröllop än men det blir iaf ett borgerligt efterrmiddagsbröllop, troligtvis i Leksand (Dalarna) och utan klassisk bröllopsfest med dans. Frågan är vad man gör efter vigseln tillsammans med gästerna? När jag googlar "litet bröllop" för idéer och input handlar nästan allt om "budget bröllop" och "enkla bröllop" och det är liksom inte aktuellt för oss.

• Svar på tråden Finns det någon existerande tråd för oss som planerar litet men "dyrt" bröllop?
  • Kala
    @knackamackadam: hahaha, ja du har en poäng där. Vi kanske har lyxproblem som inte behöver strecha fantasin pga tajt budget. Däremot behöver jag strecha fantasin i brist på egen kreativitet!

Hur gör ni med "bröllopsfesten" när det inte är så många gäster exempelvis? Går ni fortfarande "all in" med DJ/ liveband och dans eller har ni annan variant? Jag funderar på mer "cocktailparty" variant..... Gärna med någon trubadur på gitarr och sång. Har ni andra förslag på vad man kan göra med musiken?
  • Kala
    MH2014 skrev 2013-07-02 10:27:52 följande:
    Vi blir Max 40st, utan barn, med en mingelvigsel mitt-i-veckan i vinter.
    Har ni någon musikunderhållning då eller kör ni Spotify?
  • Kala
    Tessa skrev 2013-07-05 12:55:19 följande:
    Om det är den exklusiva känslan ni vill få fram så tycker jag att cocktailpartyt är en bra variant. Jag skulle dock välja en DJ istället för trubadur. Alternativt en slot under kvällen där man har en pianist och ev någon som sjunger.
    Tack för input Tessa! Det är mest det att jag trodde vi skulle ha 50-60 gäster men min MTB vill absolut ha det litet så nu har jag liksom budget för ett "normalbröllop" att spendera på mindre än hälften antal gäster (ca 20 pers).  Angenämt problem även om det är tråkigt att inte bjuda alla som jag egentligen velat. Det är ju inte så att vi dräller av slantar så vi kan flyga in folk med helikopter  Förvånad men jag noterade att så många små bröllop fokuserar på "det enkla" av typen BBQ, picnic, mingel i trädgården etc. Precis som att ett litet bröllop är synonymt med buget bröllop liksom. Bra tips att leta efter extravaganta bröllop och sen få idéer därifrån fast i mindre skala. Jag har hittills mest googlat just små bröllop för jag var så fokuserad på antal gäster.
    Vidare vägrar min MTB bröllopsfest (/party) med dans. Jag tänkte att vi kanske kunde ha ett cocktailparty med lite loungekänsla ist, precis den känslan du nämner. Är det inte lite överkurs med DJ på ca 20 pers tycker du? Tänkte det kunde va fint med lite aukustisk gitarr och sång i bakgrunden när man minglar och softar med champagne eller drink i handen.  Hade JÄTTEGÄRNA haft piano och sång men det finns ingen piano på plats. Då är ju en gitarr lite mer portabel. Är ev. inne på att hyra ångbåt.
  • Kala

Pippilångstump skrev 2013-07-08 15:16:56 följande:
    flyg till paris
    hotell i paris
    @pippilångstrump: Det låter spännande! "Rymmer ni" eller vet folk om att ni ska gifta er i Paris?

Är det helt galet att ha utomhusvigsel i slutet av september, tycker ni? Isf känns det som att vi måste gardera oss och de ca 20 gästerna mot vädret på något sätt dvs erbjuda skydd ifall det regnar. "Partytält" känns ju himla trist. Har ni någon bättre idé? Är det ens värt besväret för en 10-20min lång borgerlig ceremoni?
  • Kala

Tessa skrev 2013-07-14 18:24:28 följande:

Ni ska alltså bara ha själva vigseln utomhus och inte festen/minglet? Då kanske ett tält är överflödigt. Annars finns det snygga partytält som inte ser ut som stora vita presenningar. (se bild)
    Om ni bara har vigseln ute, köp in stora fina paraplyer till gästerna. För er själva kan ni sätta upp någon form av större "båge" med lite tak så ni skyddas av eventuellt regn.
    Annars kanske det finns ett hus med veranda och tak i anslutning till vigselplatsen som kan agera som plan B vid ev regn?
    @Tessa: Stort tack för tipsen! Ja, vi kommer bara ha vigseln utomhus och det är långt till närmsta hus/tak/veranda. Just eftersom det är sån kort stund känns det överkurs att hyra in tält för bara vigsel men nu har jag funderat lite och man kanske skulle kunna ta brudsålen utomhus vid vigselplatsen??? Då är man ju där lite längre.
    Jag googlade tält (topptält tror jag dem kallas dem där på din bild) och du har alldeles rätt ;det finns små tält som är lite elegantare än dem där stora partytälten som man ofta ser. Jag hittade dessutom ett segeltak som var syggt (se bild nedan). Om det fortfarande känns som överkurs när vi funderat mer så får det nog bli en plan B i stil med vad du föreslår. Stora paraplyer till gästerna och nån "båge" av något slag till oss.
  • Kala

Kanske ett sånt här segeltält ist för ett mindre topptält? (Fast just den här var ju nästan för stor...)
Svar på tråden Finns det någon existerande tråd för oss som planerar litet men "dyrt" bröllop?