Bordsplacera 80 personer vid ojämna bord - hjälp!
Vi har 80 gäster på vårt bröllop och jag skulle gärna vilja ha lite tips och idéer angående några saker.Tar tacksamt emot tips!
1. Vi har inte valt att bordsplacera traditionellt vid honnörsbordet, utan valt de personer som har en hedersuppgift under kvällen. Det är alltså brudens föräldrar (värdpar), bestman, tärna, marsalk och två hedersvittnen som sitter bredvid oss.
Tror ni det kan bli konstigt att inte ha brudgummens föräldrar där? Jag är relativt säker på att de personligen inte skulle ta illa upp eftersom de inte är den typen av människor och vi har en legitim anledning men ändå, vad tycker ni? Tillägg att brudgummens föräldrar är skilda.
2. När det gäller bordsplaceringen och vilka som ska sitta bredvid varandra så vet jag att det finns vissa regler för att gifta par inte ska sitta bredvid, förlovade ska sitta bredvid, nära släkt och vänner ska sitta nära brudparet osv. Är det dumt att inte följa det?
Vi är mer sugna på att placera folk efter vilka de kan ha något gemensamt med och ha roligt ihop med, men har gästerna någon anledning att ta illa upp då? Tilläggas bör att alla placeras i närheten av någon de känner.
3. Vi har ett E-bord och de två yttre borden är ungefär lika långa med cirka 20 personer vid varje, medan de mittersta bordet kommer vara för ca 35 personer vilket betyder att det blir mycket längre.
Har ni några bra tips på hur vi layout-mässigt kan göra en snygg bordsplaceringskarta när borden är ojämna?
4. Är det en bra idé att på bordsplaceringskartan skriva endast förnamn på folk och vad de har för relation till brudparet? Får inte plats med både efternamn och relation, vilket är viktigast/roligast att veta för gästerna?
Har lagt en bild nedan på början till bordsplaceringskartans utseende, kan man ha honnörsbordet högst upp?
Tack snälla!