Bordsplacera 80 personer vid ojämna bord - hjälp!
Oj... jag skulle nog ha jämnat ut det och tagit några bord från mittersta tungan och satt på dom två yttre.
Det känns som att det där långa bordet som sticker ut kommer att vara en sak som blir besvärlig när man ska ta sig runt (serveringspersonal som ska springa runt - eller folk som ska på toan och sitter "på fel sida" om det långa bordet osv...
Hur du vrider bordsplaceringskartan har mer med lokalens utseende att göra och vart gästerna går in i den i förhållande till hur borden står.
Om man går in i lokalen vid den sida där honnörsbordet står så kan det vara bättre att ha vinkeln på det viset (alltså att honnörsbordet är längst ner i bild) eller om man går in på sidan så vänder man kartan så...
På det viset behöver inte gästerna hålla på att "vrida kartan i huvudet". Tänk dig det hela som en riktig karta. Om du ska orientera dig i en ny stad med hjälp av en karta så vrider du ju kartan för att passa med världen du står i. Du har ju inte kartan med "rätt sida upp" och sen försöker tänka dig att vägen som går till höger på kartan egentligen är till vänster i verkligheten för då blir allt väldigt bakvänt när man ska hitta...
Om inte din blivandes föräldrar tar illa upp så är det ju bara att köra, men jag skulle ha tagit upp det med dom i förväg och sett vad dom säger. Självklart behöver dom få en annan "bra" placering nära honnörsbordet. Och jag skulle då valt att placera dom på mittentungan närmast er.
Det är annars bästa platsen att placera toastmastrar eftersom dom då lätt kan kommunicera med er om det är något...
När det gäller det där med gifta, nyförlovade par osv... Så strunta i det.
I dagsläget kan ett förlovat par ha varit tillsammans längre än ett gift par. Så det där är en gammal sedvänja som kommer att försvinna mer och mer.
Däremot skulle jag inte sära på paren allt för mycket utan försöka ha dom inom "pratavstånd" så att dom har en trygghet i varandra ändå. Diagonalt emot varandra på borden eller mittemot (kanske till och med en plats emellan varandra men på varsin sida om bordet (alltså diagonalt men inte "direkt diagonalt"... oj vad rörigt hoppas du förstår )