sensommarbrud skrev 2013-07-02 23:00:12 följande:
Nu har jag varit och handlat massa bra mat för en vecka! Vad är egentligen spannmål? Jag måste verkligen vara stenhård den här tiden. Det svider i själen när man måste säga adjö till Roséviner mitt i sommaren :(
Spannmål är sädesslag, så den som ger det rådet menar alltså allt slags mjöl, alla gryn och korn-ja sådant som växer på en åker ovan jord.
Dock vill jag påpeka att man inte
måste köra LCHF eller GI för att gå ner i vikt, även om det by far är den mest heta metoden just nu (eller livsstilen, som de som förespråkar den hellre kallar det) Egentligen har alla dieter elelr metoder effekt bara man är konsekvent och faktiskt följer dem
Huvudprincipen är ju: förbruka mer energi än man äter.
Jag brukar tänka på det som att "ligga på plus på motionskontot", har jag satt in tillräckligt i fråga om kcal så kommer jag att gå ner i vikt om jag äter mat och portionsstorlekar så att jag över dagen satt in mer på motion än på mat så att säga.
Jag har aldrig kört kolhydratsförbud-jag gillar att få äta av allt och att inte ha en massa förbud. För mig funkar det bra att lägga upp grönsakerna först och sedan proteinet-då blir det så himla lite plats kvar till potatisen eller riset att det bara blir ett litet tillbehör.
Dessutom gillar jag att äta gröt till frukost eller lunch, och känner att i de perioder jag tränar hårt så vill min kropp ha den sortens bränsle.
Att ge fasen i att fika i tid och otid och välja mina tillfällen i kombination med ökad träning-faktiskt främst i form av promenader, plus löpning/crosstraining, har funkat bra för mig.
Jag tror att
det första och vikigaste du ska fokusera på är regelbundna måltider och att äta dig mätt-nutrilett och annat där man är ständigt småhungrig är inte bra! (dyrt är det också!)
vill du också maxa din "kur" genom att vara sträng med kolhydrater, så gör det-men ät! Du ska röra dig mer än du brukar-då behöver du äta också.
(Jag har aldrig i livet ätit så mycket och ofta som medan jag arbetar mig ner i vikt! För för mig, som för så många andra kvinnor är fällan att
inte äta-slarva med frukost och lunch och sedan klämma en kexchoklad för att inte svimma liksom. Och så blir jag fet.)