soderpling skrev 2013-07-05 08:21:30 följande:
Hallå slappna av brudar.
Slappna av med de fördömande värderingarna och se det för vad det är.
Jag reagerade på kommentaren om brudar med valkar pga att det är en sån hets i att man "måste" banta för att man ska stå brud. Inte med fokus på att man ska banta för att långsiktigt må bra om man väger för mycket.
Och jag tycker att det är vansinne att spä på det här och därigenom förstärka ett av alla "måsten" som finns.
Om TS hade förklarat att det inte var så hon menade (om hon nu inte menade det) hade varit ok för mig. Men jag tycker inte att det är vad hon gör här... Det här känns nedvärderande istället:
"Oh lord. Det är nog sant som dom säger att kvinnor över reagerar. Men älska era kroppar som alla bör göra och lämna denna tråd. Och snälla ni, ni tog allt på fel sätt så jag fortsätter min färd mot min perfekta dag. Hade!"
Jamen visst det är ju vårt fel att
flera reagerade på det som skrevs, inget ansvar kan väl ligga på TS att skriva så att vi förstår vad hon menar?
Jag fördömer ingen.
Jag har försökt delat med mig av mina tips och råd och erfarenheter med fokus på ett sunt långsiktigt tänkande. Men även med lite "fusk och genvägar" i form av hålla-in-magen-underkläder bland annat.
Däremot kan jag tycka att det är fördömande att tala om att alla borde banta inför bröllopet. Det är sånt som sätter griller i huvudet på de som har en dålig självbild och är väldigt osäkra.
Om TS vill banta sig sjuk så är det upp till henne. Det är synd om hon kanske mår dåligt på bröllopsdagen pga bantningen (oavsett hur snygg hon ser ut i klänningen) men jag tycker inte att man ska uppmana andra till att hetsbanta bara för att dom ska gifta sig. Det är inget fördömande - det är sunt förnuft...