• DestinationX

Hur fungerar det med ringar när man friar?

Jag är uppvuxen utanför Sverige och där är det alltid mannen som friar och kvinnan som får en ring. Här i Sverige brukar båda partners ha en förlovingsring. Men hur fungerar det om jag vill fria min partner? Det blir ju konstigt om jag köper både hans och min egen ring? Jag vill ju gravera hans ring. Eller hur gör man?

• Svar på tråden Hur fungerar det med ringar när man friar?
  • Chicita

Ni kan göra precis hur ni vill.
    Antingen skaffar du ringarna först och friar sen.
    Eller så frågar du om han vill gifta sig med dig och så går ni gemensamt till en guldsmed och beställer ringar sen.
    Eller något annat som känns som ett lämpligt sätt för just er Glad 

• DestinationX

Jag vill helst överraska honom med ringen. Om jag graverar hans och låter min egen ring vara ograverad, så kanske han kan göra det själv?

• Chicita

Som sagt, du kan göra precis hur du vill här. 
    Det finns inga regler för hur ett frieri måste gå till. Om det känns bra så kör på det.
    Och lycka till Glad 

• Kala

Jag friade till min sambo men kände mig inte bekväm med att ge honom en ring (då slapp jag dessutom problemet med ringstorlek, gravyr, vad gör jag med ringen om han säger nej etc). Jag gav honom istället ett fin klocka med gravyr på baksidan: "Vill du gifta dig med mig?". Som tur va sa han ja, efter att ha tänkt på saken några timmar. Vi gick och köpte 2 förlovningsringar gemensamt veckan efter.

Nu skriver du förvissa att du gärna vill ge honom just en ring men jag kan verkligen rekomendera annan variant!

• mycketsaft

Det enda som jag tycker skulle vara knepigt är ju storleken. Om han inte har någon annan ring som du kan ta med och visa hos guldsmeden.

• joe2012

Köp ringarna men vänta med att gravera dem. Om du inte har ett specifikt datum så kan det som du vill fria på så tänk på att det kan komma saker emellan. Min sambo bröt armen samma dag som han skulle friat, det blev några dagar senare istället....

• TheD

Vi beställde ringarna och sen fick maken fria när vi firade 1 år ;)

Svar på tråden Hur fungerar det med ringar när man friar?