Ibland undrar jag hur butiker tänker.
Vilka binderier man har mycket av en viss del av säsongen beror väldigt mycket på läget för butiken. För många är säsongen totalt stendöd efter vår-ruschen och man kan lika gärna stänga-vilket man också gör. Vissa butiker har stängt 6 veckor i sträck eller mer. Det är naturligtvis en ekonmisk beräkning i det, och har man inte sälj nog för att få ihop dagarna med vinst på övriga produkter, så hjälper det inte om man her en brudbukett eller två-så man får helt enklet välja bort den delen av verksamheten. Sommaren är generellt inte en bra tid-utan faktiskt lågsäsong.
Är man däremot en butik med stor del brudbinderier och dessutom har ett läge med folk som faktiskt inte bara är ute efter "nästan en vanlig bukett, fastän brud, fast ändå jättebillig", utan faktiskt får sälja för några tusenlappar till olika bröllop, ja då ser man givetvis till att ha både öppet och personal. Men sett till hur lite folk är beredda att lägga på sina buketter, så skulle man behöva ha ett enormt antal brudar över en sommar om man skulle få ihop verksamheten mest på det. Så i semestertider-när alla kunder faktiskt typ lämnat stan, ja då säljer man inte så mycket snittblommor. Det är troligen därför man givit personalen semester då-man har minst att göra och behöver dem inte.
Sedan finns det allt rån "korvmojjar" till "finkrog" även i blombranschen, och det är långt ifrån alla som ens har utbildad personal över huvudtaget-det är därför jag alltid rekommenderar att man väljer sin florist med omsorg. Det är lätt att öppna en blomsteraffär-det är svårare att utöva själva hantverket och dessutom bedriva seriös och framgångsrik verksamhet.