Inlägg från: Cattacia |Visa alla inlägg
  • Cattacia

Betala för uppsättning och smink eller göra själv?

Min frisör, Sabina, har bra priser på make up och håruppsättning här i Stockholm. Hon är utbildad och har gått kursen "brud" vid Björn Axén Academy. Jag och många med mig är helnöjd med henne. Jag vill minnas att priserna var brud make up ca 550:- Håruppsättning inkl hårsmycke ca 1490:- något billigare för hela paketet. Hon åker även ut på plats. Priset för tärnor var då ca, smink och uppsättning, ca 950:-

• Cattacia

Många olika erfarenheter har vi alla och jag blir mycket ledsen över att ta del av de erfarenheter JIEB som JIEB beskriver. Det finns en oseriös markand ute bland Make up artister och frisörer mm. De utger sig för att vara något som de inte är. I den här branschen finns det mycket pengar att hämta. De flesta yrkesgrupper, frisör/make up artist osv genomgår och får ett s.k GESÄLL BREV/SEYF som visar att de har den yrkesskicklighet som krävs av dem. De har gått på en auktoriserad skola och  är därmed behöriga att genomföra provet.Sen finns det personer som skriver att de innehar dipl. där kan man vara lite mer vaksam. Vilken skola? längd på utbildning? Varför inte "gesäll" osvSe upp vad ni får innan ni betalar. Det är frågan om mycket pengar.Ibalnd står det "matnyttig" information på "rejta.se". Tyvärr går företagen själva in och skriver positiva saker om sig själva. Finns det negativ information om frisören/makeup artisten, kan det vara en kund som har gett sitt omdöme.           

• Cattacia

Jag riktade ingen negativ kritik till Din frisör, JIEB. Det var allmänt beskrivet och vi har många outbildade aktörer på marknaden som tar ut fullt pris på hårbehandlingar och smink. Det kan vara svårt att upptäcka dem också för oftast har de bra gjorda hemsidor. Men saknas "loggor" samt att det finns andra brister kan man dra öronen åt sig. Skatteverket har också rekomendationer. Och som Linea Ros beskriver kan man kolla upp Make Up artister och vid "Frisörföretagarna"s hemsida kan ni enkelt kolla om "frisören" som gör Era uppsättningar är utbildad/behörig.

Om ni väljer en elev/ej utbildad kan ni få behandlingarna till ett kraftigt reducerat pris.

Svar på tråden Betala för uppsättning och smink eller göra själv?