Har egentligen inte råd med bröllop, men vill så gärna gifta mig!
Personligen tycker jag att ni ska vänta lite!
Min blivande man friade för nästan precis 1 år och 1 månad sen och sa att han "hade en plan"
Han sa att vi gifter oss på alla hjärtans dag-helgen 2014, för då har vi varit tillsammans i 5 år och då är båda väldigt nära slutet av studierna
Jag kände genast att det var så himla lång tid kvar, men nu är jag väldigt glad att vi väntade! Jag har kunnat planera i lugn och ro och faktiskt på så sett få ner kostnaderna, eftersom man har tid på sig att tänka igenom saker noga och hitta budget alternativ!
Vi har en budget på 50 000 kr, men jag försöker hålla den nere på 30 000 kr, och ska ha 76 gäster Det är svårt, men jag tror det går!
Vi har väldigt tur med både finansiering av bröllopet och vänner som mer än gärna ställer upp och hjälper oss, när vi frågat om en tjänst Finansiering kommer till största del av ett arv efter min mormor, som nog är väldigt glad att pengarna går till detta eftersom hon i slutet nästan oavbrutet babblade om att vi skulle gifta oss i framtiden och att vi skulle smälta ner hennes smycken och göra ringar och jag vet inte vad!
Resten är ihopsparade pengar
Lokalen vi ska ha festen på äger min mamma, så vi får lite specialpris (Hon ville ge oss allt gratis, men där sa vi ifrån och kom överens om en klumpsumma så att de går +- 0).
Fotografen är en riktigt god vän som är inbjuden till bröllopet, som gått med på att ta bilderna efter kyrkan samt lite på festen. Sen har vi ytterligare 2 duktiga fotografer med på gästlistan som tar lite kort på middagen, även fast jag själv hemskt gärna skulle vilja stå bakom kameran!
Men att vänta i alla fall till januari 2015 är bra tycker jag! Då kanske ni känner på vägen dit att: Nej vi har inte råd och skjuter fram det lite, eller så känner ni: Nej, nu jäklar kör vi! Och vilket det än blir så är det bra, eftersom ni då har känt efter!
Tips. Vintertid är bra att gifta sig, går att få tag på billigare lokaler.
Sommartid är absolut lättast att fixa dekorationer och blommor, vilket kan dra ner mkt på kostaden.
Gör inbjudningskorten själva! Jag har laddat ner gratis mallar om man inte vill ha enkla kort med bara text på:)
Skriv upp de saker som är absolut viktigast för er, samt vilket tema ni vill ha och hur många ni vill bjuda och gör SEDAN en budget utefter det!
Är budgeten rimlig eller ej? Gör ändringar tills ni känner er nöjda!
Var tydliga om varandra om vad ni vill ha! Så slipper ni obehag senare...
Gör kompromisser som båda känner sig okej med!
Om någon av er har saker som är väldigt viktiga för er själva, men som den andra inte förstår. Sitt ner och prata en i taget och lägg fram lugnt och försiktigt varför det är så viktigt och försök förstå varandra. Undik skrikande och anklagande diskussioner, de sårar bara!
Glöm inte bort att det är ERT bröllop och BARA ERT, ni måste själva känna att ni är nöjda och får det bröllop ni själva vill! Det är det absolut viktigaste!
Sammanfattning:
* Vänta
* Känn efter
* Gör en rimlig budget
* Se till att ni båda är nöjda! Nöj er inte med mindre än det ni vill ha!
Lycka till