Inlägg från: Anonym (har förord) |Visa alla inlägg
  • Anonym (har förord)

Har ni fått frågan om äktenskapsförord?

Vi gifte oss i år, jag fyller 30 och min man 33. Vi har äktenskapsförord eftersom min man kommer från en industrisläkt och knappast skulle ha råd att lösa ut mig ifall av skilsmässa utan äktenskapsförord. En vän till mig är advokat, så han skrev förordet på så sätt att det täcker våra önskemål. Vi utesluter inte giftorätten helt och hållet, utan har nån snitsig formulering om att varderas aktieportfölj är undantagen giftorätten. Min vän rekommenderar ALLA som har företag/äger en del av ett företag att skriva äktenskapsförord; han har sett hur det kan gå om man inte gör det och det sedan går åt skogen.

• Anonym (har förord)

Ja precis, det ät viktigt att anlita en jurist/advokat som båda känner förtoende för, och som är kunnig inom familje- och kvarlåtenskapsrätt. Min man ville först att deras familjeadvokat skulle skriva vårt förord, men det kände jag mig inte bekväm med. Advokaten är säkert duktig osv, men det kändes som att han medvetet eller omedvetet skulle formulera sig på ett sätt som ev. skulle kunna missgynna mig pga han varit min mans familjeadvokat så länge. Det kändes betydligt bättre att en annan advokat skrev förordet.

Svar på tråden Har ni fått frågan om äktenskapsförord?