• Lenblo

Har ni fått frågan om äktenskapsförord?

Vi har både äktenskapsförord och inbördes testamenten. Man är väl gift med en jurist! GladJag hade mer pengar från början och han väntar en dyr villa i arv.  Inte särskilt romantiskt, men det brukar inte försäkringar vara. Jag brukar, lite elakt, säga att den enda som kan ha något emot äktenskapsförord är den som gifter sig för pengar. Flört

Anonym skrev 2013-07-09 11:02:45 följande:
    Vi har barn på var sitt håll som är i åldrarna 10-15. Han har ett och jag har två. Vi båda är i 35-40 årsåldern och ska nu gifta oss. Vi båda är på det klara med att när vi gifter oss så blir allt mitt hans och allt hans mitt. Vi tänker skriva testamente så att om någon av oss går bort så ska den andra kunna sitta i orubbat bo. Alltså inte behöva sälja huset för att barnen ska få ut sitt arv. Vi har ganska olika förutsättningar, men vill skydda varandra fullt ut!
    Observera att ni bara kan testamentera bort hälften av vad vardera partens del om det finns särkullbarn. Den andra hälften måste lösas ut ändå! Det kan ju lösa sig om barnen frivilligt väljer att vänta, men det finns gott om styvföräldrar som för sent insett att styvbarnsrelationen inte var alls så god som de trodde... Obestämd Det finns sätt att komma runt det om man vill kunna sitta i orubbat bo, olika krångliga och med olika nackdelar. Ta hjälp av en jurist!
  • Lenblo
    CoG skrev 2013-07-11 14:08:25 följande:
    Men såna gånger är det väl bra om man har livförsäkringar så att man kan lösa ut barnen utan större bekymmer om det skulle hända ngt?
    Så resonerade våran bankkontakt iaf, just för att jag har ett barn sedan tidigare och att hon ska ärva mig direkt om ngt händer mig.

Får vi igenom det med adoption om ngt år blir det en annan sak, men det är ju bra att allt fungerar om det skulle bli ngt.
    Kan man sätta av tillräckligt med pengar för en försäkring som täcker 25 % av era samlade tillgångar så funkar det, åtminstone ett tag. Efter 65 års ålder brukar det inte vara mycket bevänt med utfallet på livförsäkringar och det är ju då folk faktiskt börjar dö. Det är inte särskilt kul att gå från huset för att lösa ut sina medelålders styvbarn heller, även om de kanske är lite mer benägna att vänta på arvet då.

Med en adoption skulle ditt barn få två ansvariga, sammanboende föräldrar och ni en vettig arvslagstiftning i ett, så vi hoppas på det bästa! Solig
Svar på tråden Har ni fått frågan om äktenskapsförord?