• flizen

Helt ovetande, tacksam för tips !

Hejsan !14/8 förra året förlvoade vi oss, giftemål har inte varit någon prio  alls, förens förra veckan! Och redan nu är präst bokad för 3/8 nu, om fyra veckor. Vi ska vara hos min blivandes mamma och hennes man. Men jag är totalt oventande om bröllop!! Några tips på planering? Hur man typ, får tiden att gå? Vigseln är ju bara ca 2 minuter. Det blir ju ett diskret och litet bröllop, bara närmaste familj, så runt 20 personer. Att äta tar ju inte hela kvällen heller. Vigseln är 16.00, men vad gör man innan? Bara minglar runt, eller finns det några bra "lekar?" de blir ju en del barn där. Och efter vigseln när man har ätit, är det något kul man kan hitta på då? Super nervös och stressad, tacksam för svar !! :)  

• Svar på tråden Helt ovetande, tacksam för tips !
  • Chicita

Om ni blir vigda av en präst så är det inte 2 minuter. Det ingår minst 2 psalmer, bibelläsning och lite annat obligatoriskt som inte får tas bort.
    Så minst 15 min (om man väljer dom kortaste psalmerna och prästen läser så lite som möjligt) men en normal kyrklig vigsel är nog ca 30 min.

Däremot om det är en borgerlig vigselförrättare så är den korta cermonin precis som du beskriver. Typ max 2 min om ens det.

Börja med att plocka bort alla "så här ska ett bröllop gå till"-föreställningar och försök tänk er dagen som en härlig släkt- (och vänner- ) träff. Och planera utifrån det.
    Gör ett hål i planeringen för själva vigseln bara. Och se även till att ha planerat tid  för eventuella gratulationer efteråt  Glad

• CoG

Hur tänker du dig en vigsel?

Om det är borgeligt så kan ni ju titta om det finns ngn som kan sjunga er favoritlåt.
    Du kan ta med ngn dikt eller vad som helst som känns fint och passande för att göra själva cermonin mer personlig och så att det blir en fin stund.

Om det är viktigt att det ska se fint ut så kan du fundera på dukning och färger för att få det enhetligt och fint.
    Och i övrigt....
    Visst går det att googla på lämpliga lekar, göra en tipsrunda, skattjakt för de yngre kanske?

Se till att det finns musik (räcker gott med spotify) som förhöjer stämningen.

Svar på tråden Helt ovetande, tacksam för tips !