pinkflesh skrev 2013-07-12 11:08:54 följande:
Passionsblomman: Men vad man än säger under en borgerlig vigsel står väl inte det över lagen? Så självklart kan man ju inte tvinga någon att inte gifta om sig. Så blodigt menade jag inte utan jag efterfrågade mer en formulering som inte nödvändigtvis var sammankopplat med livet på jorden. Ursäkta om jag var otydlig.
Hur tänker du nu menar du?

För det man uttalar under vigsellöftena är ju det man juridiskt binder sig till? Jag tänker att man ska säga det som vekligen är själva kärnan i det hela-det som är den lagliga biten.
En vigsel och vigsellöften är ju egentligen inte alls en kärleksförklaring i romantisk aspekt utan det är en juridisk handling. Sedan är det ju givetvis en kärleksförklaring i sig att man låter sig sammanvigas med en annan människa, men jag tror rätt många villar bort sig en hel del.
När man läser förslag till egna löften här, så är det ganska ofta det är påflallande tydligt att de löftena egentligen mer vore lämpliga som ett vackert tal från den ene till den andre, och då hellre vid middagen eller läst som en dikt efter själva vigsellöftena.
Det finns ju gott om skäl att uttrycka "jag älskar dig" och utveckla tankarna om varför. Men det är inte det själva löftena går ut på. Därför tycker jag det i själva verket är ganska svårt och dessutom rätt onödigt att ändra i just löftes-delen, oavsett kyrklig eller borgerlig vigsel.