Inlägg från: Jenniie |Visa alla inlägg
  • Jenniie

Vi som gifter oss 2015!

Hej alla :)

Hoppar nu in då det nu är bestämt att jag och min kära Filip gifter oss 1 augusti 2015 i Ystad. Hittade äntligen lokalen som är perfekt för oss (ombyggt stall med bjälkar och smides detaljer) och kyrkan ligger alldeles intill. Då ingen av oss har någon speciell relation till någon annan kyrka så blir detta Vår kyrka. Kommer ha min bästa tjejkompis som tärna/toastmadame. Hon kommer finnas vid min sida under förmiddagen och vigseln men går under kvällen in i rollen som toastmadame istället. Kämpar som vissa övriga här med att komma ner i storlek till den stora dagen. Äntligen kan all rolig planering börja :)

Antal gäster: ca 80 stycken

Färgtema: svart och vitt

Middag: buffé

Budget: 35000kr exkl resa och ring

• Jenniie

Hej alla :)

Lägger in ett tips då jag ser att det är många som brukar använda sig av vattenflaskor med spännkork, dom har kampanj på dessa på jysk just nu :)

• Jenniie

Vad kul att följa era uppdateringar. Är för tillfället hemma om dagarna och sysselsätter mig med att pyssla och handla till bröllopet så fort det dyker upp bra saker. Porslin finns inte i vår lokal så det köper jag efterhand som jag hittar riktigt billigt (detta blir billigare än att hyra). Har gjort klar mallen för alla trycksaker (inbjudan, festhäfte, vigselprogram, placeringskort) och har köpt material allt som allt 600kr. Har pysslat vimplar, askar till favours, bordsnummerhållare av trolldeg, pompoms, låda till kuvert. Får se vad jag mer kommer på som jag vill ha. Temat är svart och vitt, klassiskt men rustikt och lite sött. Får inte bilder till att fungera, någon som vet? Kikar gärna på bilder från er om ni har :)

• Jenniie
    Tingeling89 skrev 2014-09-01 14:14:09 följande:
    Snacka om att känna igen sig. Vågar knappt köpa nåt för att jag är rädd att ändra mig Skäms men hoppas allt faller på plats så fort lokalen är bokad. Via har två visningar denna månad. Så förhoppningsvis snart Tungan ute
    Plättis skrev 2014-09-01 13:50:16 följande:
    Vilken webbläsare använder du? Det går jättebra att ladda upp i Chrome. Om du använder padda eller telefon så går det inte heller av någon mystisk anledning Obestämd

Jag har inte pysslat eller fixat något alls eftersom vi är såna velpottor båda två. Ingen av oss kan ta beslut utan väntar på att den andra ska göra det, så det står jättestilla! Vi intalar oss dock att när vi bestämt lokal så kommer vi kunna bestämma resten. Typ datum och andra bagateller  

Mitt största problem just nu är att jag ångrat mitt val av klänning (hopplöst fall, jag vet). Jag har provat en spetsklänning från Lilly som var perfekt, men den gick ur sortimentet innan jag insåg att den var min klänning. Den som hänger i garderoben nu är helt annorlunda, och helt fel. Min sambo har gått med på att jag får köpa ny om jag tappar så mycket vikt att jag inte kan ha den gamla längre, så det är min plan just nu. 

Haha jag skrattar så hjärtligt åt ditt problem med klänningen, jag är i samma sits. Bifogar bild på den jag har nu, känns inte rätt längre. Men ja sambon hade nog godkänt en ny om jag hade tappat några kilo, har gått upp sen bilden är tagen..

Angående lokal så stämmer det verkligen! Vi planerade bröllop första gången förra året men kom aldrig till skott för det stämde inte. Sen kom den lokalen framför våra fötter som vi bokat nu och då flöt allt på i planering och mannen blev betydligt mer involverad för han kunde se det framför sig. Och då ligger där en närliggande kyrka som blev automatiskt den vi kommer vara i. 

Bifogar bilder på lokal, klänning och pyssel. Gör ni gärna det också ;) 

• Jenniie
    Tingeling89 skrev 2014-09-01 15:13:06 följande:

Jättefina grejer förresten!!!

Tack :)

Vilken stil vill ni ha och vad har ni för budget? :)
  • Jenniie
    Emilia skrev 2014-09-01 16:09:22 följande:

Så fin klänning och lokal! :) Har för mig att ni skulle hålla till i Ystad-trakten eller jag är helt fel ute? Vart ska ni vara?

Vår lokal, kyrka, band och fotograf är bokade. Vi gifter oss 11 juli 2015. I helgen beställde jag Save The Dates som ska skickas ut snart. :) Jag fuskar och beställer  - inte pysslar så fint som ni andra ;) Beställde från Weddingpaper Divas. 

Är det någon annan som ska skicka Save The Date?

Ystad stämmer bra! Övraby närmare bestämt, mot Tomelilla. Var ska ni vara? Gud vilken lyx att få beställa allt! Vad har ni för budget? :) vi har också bokat lokal, kyrka, fotograf, solist och maten ska svärmor göra. Vi funderar nu på save the date för vi fått reda på att fler i vårt umgänge börjar planera..
  • Jenniie
    Tingeling89 skrev 2014-09-01 16:17:25 följande:

Jag vill gärna ha lite 20-tals inspirerat. Men än så länge är bara färgerna bestämda. Rött, svart och silverdetaljer.

Ja va kul med tema! Vi har ju bara färger men för gästernas del blir det nog mer en upplevelse om man går in för ett tema!
  • Jenniie
    Plättis skrev 2014-09-01 17:46:19 följande:

Precis när jag hade slutat ringde uthyrare nr 2 och ville bestämma tid för visning. Det verkar dock omöjligt eftersom jag jobbar 8-17 och min sambo 14-22 i veckan.

Kollade lokaler med färdiga utbud, och höll nästan på att börja gråta. Lokalhyra blir allt mellan 10 och 50 000. Det finns ett alternativ till, vi får plats med alla gäster, men lokalen är delad på två.

Varför ska det vara så bedrövligt svårt med lokal?!

Låter ju allt lite knepigt! Det va inget problem för oss, här finns massor att välja på tycker jag så vi kunde va kräsna och välja precis det som kändes rätt. Vad ville ni ha för stil på lokalen? Och vad är budgeten? Var bor ni förresten? :)
  • Jenniie
    Emilia skrev 2014-09-01 18:13:14 följande:

Där ser man! Jag bor nämligen i Ystad :) 

Vi kommer vara på Flädie Mat & Vingård utanför Lund. 

Härligt med en svärmor som fixar maten. Blir det buffé då?

Vi har ingen riktig budget, utan vi har försökt räkna ihop vad allt kommer gå på. Vilket inte är en bra idé ;) 

Vi blir ca 85-90 gäster och några kommer sova över. 

Save the date är en bra idé om man har många i samma umgänge som tänkt gifta sig inom kort, så att alla kan gå på varandras. Jag tycker det är sent med en inbjudan kanske 2 månader innan om man gifter sig i semestertider. Hur gör ni andra?

Vi bor också i Ystad, mitt i stan vid postterminalen :) haha, vi har inte heller bestämd budget, jag handlar efter hand men vi vill hålla nere kostnaderna på det vi kan. Flädie har man ju verkligen bara hört gott om! Har ni många gäster från det hållet? Vi kommer vara ca 70-80, beroende på om vi ska ha barn med eller inte? Hur gör ni andra? Vi tänkte nog från början strunta i save the date och skicka ut inbjudningarna väldigt tidigt istället, typ februari :)
  • Jenniie
    Emilia skrev 2014-09-02 16:34:29 följande:

Vad roligt! Vi bor uppe vid gamla Ica. :) Nej det är klart. Man vill ju inte lägga alla sparpengar. Vi har bott i Lund i 4 år o har en hel del gäster däromkring.

Vi kommer önska barnfritt. Har inga egna barn o vill gärna att våra gäster ska kunna slappna av o njuta i lugn o ro. :) Hur resonerar ni?

Nej, mannen vill mest ha fest. Det är jag som efterfrågar vigsel och bröllop (mina föräldrar är gifta och hans är det inte). Så då känns det konstigt att tömma kontot för min skull. Blir nog en smekmånad till new york med mycket shopping istället :D

Jag säger inga barn för jag har många mindre kusiner, däremot har Filip bara två så det blir lite hårt att utesluta dom tycker han. Var drar ni gränsen för barn? Har kusiner som fyller 15 nästa år, dom är inte barn men kan inte vara med på fest med sprit på det viset som vi önskar.
  • Jenniie
    Plättis skrev 2014-09-02 10:12:00 följande:

Vi bor i Umeå, har budget på totalt 50 000 och har inte riktigt bestämt vilken stil vi vill ha. Först hade vi tänkt Västerbottenstema, för att koppla till att vi är hemma igen efter att ha bott i Uppsala i några år. Och det råder ingen brist på röda hus med vita knutar, om vi säger så  Resten ordnar vi med dekorationer och mat.Vi funderar på båda alternativen. Jag skulle jättegärna laga maten själv eftersom jag är rätt så duktig på det (man får ge sig själv beröm, eller hur?), men det är snudd på omöjligt att hitta en lokal i centrala Umeå där man får ta med egen mat och dryck. Då kostar det 7-10 000 plus att man på vissa ställen måste fixa eget porslin, bestick och allt. 

Lokalen som kostar 50 000 är en herrgård, och om man har sin bröllopsfest där betalar man inget i hyra, men 900 per kuvert (dryck och tårta tillkommer). Eftersom vi har 60 gäster blir det lite dyrare än vi hade tänkt oss. 

Vårt krav va att vi skulle kunna ta med egen mat och sprit. Med tanke på att vi vill hålla nere kostnaderna är det inte en möjlighet att köpa kuvertavgifter per person. Och mannen vill ha fri bar efteråt. Så vi betalar 8500kr för lokalen, men då ingår inte porslin. Handlar nu allt eftersom jag hittar riktigt billigt, räknar ca 4000kr för all porslin och glas.
  • Jenniie

Jag är inte så orolig för minderåriga som blir fulla, förhoppningsvis är förståndet bättre än så :P men ja, någonstans måste man dra gränsen och 18 är bättre för oss för då är ingen på gränsen. Syskon kan jag tycka är annorlunda, om man nu ska göra undantag :)

Vi gifter oss 1 augusti, ni då? :) jag fixar och Filip tycker också ändrar jag eller så tycker vi samma! Ni då? Pysslar ni tillsammans med romantisk musik i bakgrunden? Hehe!!! Har ni bestämt färgtema? :)

• Jenniie

Tack för all feedback angående barn eller inte. Jag och sambon är nu ganska säkra pä att det blir barnfritt. Vi får prata med dom berörda som vi står nära :)

Hur gör ni med fotograf? Det är alltid ett hett ämne tycker jag, så ska ni ha proffsfotograf eller hobby eller kompis? Heldag? Halvdag?

• Jenniie

Vi planerade att gifta oss förra året egentligen men köpte hus och fick skjuta upp. Så jag har redan min klänning. Den köpte jag på light in the box. Kan rekommendera denna sida starkt om man tänker sig Kina klänning. Så fantastiskt välsydd och detaljer som jag endast hittade hos dom dyrare märkena i Sverige. Så all eloge till den sidan, betalade 1400kr för min och sen tullavgift på kanske 300kr :)

• Jenniie

Man vill ju verkligen se smashing ut på sin stora dag. Jag har provat en hel del och kom fram till att sjöljungfrumodell va bäst på mig. Jag är lång (178cm) och är jämn stor. Har ingen smal midja och höga höftben, alltså kan jag inte ha en markerad midja och sen empiremodell för då blir den "smala" punkten inte så smal och sen blir det bara större. En sjöjungfrumodell framhäver min längd och ger en långsmal siluett. Sen fluffet får komma där nere haha. Åh då är så roligt med klänning! Men ja man skulle absolut kunna tänka sig någon till som valmöjlighet :)

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!