Inlägg från: tessguss |Visa alla inlägg
  • tessguss

Vi som gifter oss 2015!

Hej!
    Jag ansluter till tråden! Vi planerar bröllop till i september 2015. Håller just nu på att undersöka festlokaler. :)

Mamma har börja titta klänningar och köpt bröllopstidning åt mig, så där har jag bra stöd. Fästmannen är på väg att bli intresserad av planering också. :)

Det här med gästlista och budget känns svårast för oss. Vi har så stora kompisgäng att ta ställning till.

Hur tänker ni kring gästlista?

• tessguss

Vi har boka festlokal nu. Kyrkan vi hade tänkt oss hade bara en sen tid kvar så nu undersöker vi nya kyrkalternativ. Kommit på att kyrkan nära där mamma bor kunde vara praktiskt. Både att förvara klänningen och fixa sig där innan på bröllopsdagen. Och köra dit presenterna. Kan man be att få ta emot alla presenter vid kyrkan före festen? Eller finns det några etikettregler där?

• tessguss

Vi har satt en budget på 150 000 kr för 100 gäster med bröllopsresa inräknat. Då tänker vi inte göra någonting själva (förutom inbjudningskort). Vi har valt en festanläggning som sköter allt åt oss.

• tessguss

Jag har gjort ett inspirationskollage till mig själv med saker som jag tycker är fina.
    I övrigt har jag börjat formge inbjudningskort och övriga trycksaker (eftersom jag delvis är formgivare, så tycker jag att det är väääääldigt roligt). Annars väntar vi in försäljningen av vår lägenhet i höst, så vi vet hur mycket pengar vi har i slutändan, innan vi börjar boka mer saker. (Har bokat kyrka och festlokal).

Här är mitt kollage!

• tessguss
    Tingeling89 skrev 2014-08-08 13:25:22 följande:
    Åh vad fint! Vad smart sätt att ha lite överblick.
    Jag tyckte det. Då kan man se om saker man tycker om passar bra ihop också!
  • tessguss
    Plättis skrev 2014-08-08 13:38:57 följande:
    Jag använder Microsoft OneNote för att samla allt som har med bröllopet att göra. Då går det göra budget, gästlista och inspirationsbilder på samma ställe. Man kan göra skärmklipp där länkar sparas också, så när man sitter med en bild av drömklänningen och inte kommer ihåg var man såg den så finns allt där  

Ett sjukt underskattat program som följer med när man köper Office-paketet (eller på nya datorer med Windows 8). 
    Som den Mac-tönt jag är kör jag på olika Adobe-program. InDesign är min hjälte i det mesta. Och sen Excel så klart. (Som för övrigt har en färdig bröllopsbudget-mall om ni inte redan har hittat den).
  • tessguss
    litenkaka skrev 2014-08-10 22:46:09 följande:

Finns det någon brud här som inte tänker gå all in på DIY? Älskar att pyssla och kommer göra typ vita pompoms men i övrigt kommer vi nog köpa/beställa färdigt, typ inte klippa/klistra inbjudningar osv... Någon mer?

Jag kommer bara göra inbjudningarna och bordsplaceringskorten själv. Övrigt kommer att köpas färdigt. Vi har bestämt att ha bröllopet på en konferensgård som sköter allt, så vi slipper tänka på mat, dukning, städning, diskning och servering. Florist för göra blommor. Är det många andra pyntgrejer som man lätt glömmer? 

Något jag också har börjat fundera på är aktiviteter under själva festen. Finns det klassiska bröllopsgrejer som man kan underhålla gästerna med? Tipsa gärna! (Vi funderar på engångskameror vid borden, det är egentligen det enda än så länge.)
  • tessguss

Här har vi lyckats skära ner gästlistan från 102 till 65 (lokalen tar bara 60 pers) så vi hoppas att inte riktigt alla kan komma. :P Vi har också skurit ner budgeten från 150 000 till 100 000 (där ingår 40 000 som är avsatt till bröllopsresan)

Vi har också flyttat datum från 5 september till 16 maj, så nu närmar det sig med stormsteg. Vi har skurit bort trerättersmiddag med allt fixat till tårta, kaffe och kakbuffé som jag ska baka själv (inte tårtan).

Vi har fixat fotograf och den 17 januari ska jag prova brudklänning.
    Två tärnor är tillfrågade och har sagt ja.
    Två bestmans är tillfrågade och har sagt ja.

I veckan ska jag börja skriva ut inbjudningskortens text så jag kan börja pyssla ihop dem under julledigheten.

Ska också försöka boka bröllopsresa under julledigheten. Eftersom vi åker på julledighet i direkt anslutning med bröllopet har jag tänk vänta med att byta efternamn tills vi kommer tillbaka från resan. Visst är det möjligt?

• tessguss

Jag har gjort vårt första inbjudningskort. Köpte fint papper och skrev ut på jobbet och skar med skärmaskin. Sen hade pappersbutiken rea så jag köpte färdiga vikkort och band där. Har limmat med spraylim, jättebra! Inga klumpar eller skrynkel.

Mickis85 skrev 2014-12-30 08:19:23 följande:

Hej,

Va kul att läsa om alla era bröllopsplaner. 

Jag och min fästman är som vanligt ute i sista minuten. Vi förlovade oss för över ett år sedan och hade först planerna på att gifta oss den 6/6 2015, dessa planer har vi hunnit ändra på några gånger. Vi har båda anmält oss till Vätternrundan som är helgen efter den 6/6 och det känns lite stressigt att hinna planera allt innan och dessutom känns det svårt att få tag i någon bra lokal då tjejvättern och halvvättern äger rum den helgen. Så det nya datumet är satt 4 juli, då har vi semester direkt efter och kan vila upp oss och kanske dra iväg på en liten resa:) 

Under julledigheten kommer jag ha fullt fokus på att fixa kyrka, festlokal och påbörja inbjudningarna. Så jag har några intensiva dagar framför mig. 

Vår budget kommer ligga på runt 40 000 -45 000 kr till festen (inkluderar mat, lokal, alkohol, bordsdekorationer osv). Vi kommer bjuda ca 70 personer. 

Sedan har jag en budget på 15 000 kr som ska täcka frisörkostnaderna, skor, underkläder, klänning och ring. Jag funderar lite på att skicka efter en klänning ifrån Kina, men tvekar lite. Är det någon annan som gjort det?

Jag har en vän som gjorde det och var mycket nöjd. Först var jag helt inne på att klänningen skulle få kosta upp till 7500 kr men ju mer jag tänker på det så känns det som en väldigt dyr kostnad för en klänning som jag använder en gång. Då är det bättre att lägga mer pengar på ringen och på att det blir en lyckad fest när vi ändå har en så pass tajt budget. 

Hur har ni andra gjort med inbjudningskort? Har ni gjort dem själva eller skickat efter? 

Funderar på att göra den själv men inser att det kommer ta lång tid. Är det någon som har några bra idéer, Jag har en skrivare på jobbet som jag kan låna. Så det lutar åt att jag köper lite finare papper och skriver ihop något.

Till Antligen vill jag säga, kör på den bröllopsklänningen som du vill ha! Du kan ju alltid ta en lite enklare bröllopsklänning som inte är så prålig. Min goda vän som är 45 år gifte sig förra sommaren och hade en fantastiskt fin vit bröllopsklänning, hon var så vacker och det såg inte alls konstigt ut:)

• tessguss
    litenkaka skrev 2015-01-23 17:43:22 följande:

Har någon av er tittat på eller provat klänning från By Malina?

Jag har precis beställt en By Malina-klänning! Maya heter modellen.
  • tessguss

Jag köpte via butiken Mäster Arnes i Uppsala. Max tre månaders leveranstid har de sagt. Jag valde 20 cm släp. Alltså nästan inget alls. Provade 60 cm, väldigt fint men kändes som att hg skulle snubbla runt för mycket. Så jag tog 20 cm, då får man lite fint fall men nästan inget som är i vägen. Väldigt skön klänningen. Och modellen är förlåtande, sväller man av tårtan så syns det inte. :)

litenkaka skrev 2015-01-23 21:17:10 följande:

Åh! Underbart fin! Beställde du i deras showroom eller på nätet? Med eller utan släp? Hur lång var leveranstiden? Har mailat lite med Lina som jobbar hos dem och är så sugen på att beställa...

• tessguss

Jag provade Freja och Stella också. Och Athena tror jag, med lång ärm. Jag älskar typ alla.

litenkaka skrev 2015-01-24 10:40:46 följande:

Låter ju toppen! Har eg alldeles för lång väg till Sthlm men när jaggooglar hittar jag bara klänningarna i Uppsala och Sthlm? Är dökär i Freya och Athena med kort ärm...

• tessguss

Jag kommer inte ihåg om det var just Freya, men de beställer en klänning till mig som har medium på överkroppen och large på underkroppen som utgångspunkt typ. Jag har små bröst så alla klänningar är för stora där för mig. Freya var den klänningen som hade mest avslöjande passform.

litenkaka skrev 2015-01-24 18:16:23 följande:

Minns du hur Freya satt? De syr ju förvisso efter mått men jag är 2 storlekar större över höften än upptill så är tveksam pga det...

• tessguss
    Emmasara skrev 2015-04-02 20:09:46 följande:

är det någon som har bra koll på vad som gäller vid namnändringarna och sånt? 

Jag ska ju byta till min sambos efternamn och mitt pass går ut 10 dagar efter att vi har gift oss och vi kommer nog att ta en sista minuten resa efter bröllopet och jag vill gärna inte behöva stressa med att byta namn precis efter bröllopet men samtidigt vill jag ha hans efternamn när jag väl har gift mig, så går det att byta innan och sätta typ ett datum när det ska börja användas och skaffa nytt körkort och pass innan? 

Jag har blivit informerad av Skatteverket att först meddela innan vigsel att jag behåller mitt namn. För att sen när jag kommer hem skicka in en namnbytesblankett. Tycker det känns lite drygt och olustigt. Men då slipper man oroa sig för att bli fast med ett ogiltigt pass.
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!