Inlägg från: Ninjara |Visa alla inlägg
  • Ninjara

Vi som gifter oss 2015!

Filibustern, visst är det Stensele kyrka? Sveriges största träkyrkanSkrattande

• Ninjara

Är det någon av er som har tips på någon mingel lek man kan ha när alla gäster kommer till lokalen? Någon som får folk att prata ihop sig med varandra innan det är dags för bröllopsskålen.

• Ninjara

Är det någon som har tips på underklänning utan axelband. Gärna av "fläskpress" typ då jag inte vill ha korsett under.

• Ninjara
    Plättis skrev 2015-01-07 12:08:33 följande:
    Älskar ordet "fläskpress"! Cool Har du tittat på underklädesbutiker? Annars verkar det finnas lite här om man letar.

www.evasunderklader.se/funktionella/formande-stoedjande/ 
    Jag var och kollade lite idag men de enda jag hittade som var utan axelband var en tubmodell...känns som att det blir lite inbakad kvinnokorv. Vill ju se smoking hot ut när den ska av.

Jag gillade bilden på dig i den korta klänningen också. Superfint till ett sommarbröllop. För att få det att se lite extra ut om du tycker att den känns för enkel så kan du ju boosta upp den med alla tillbehör. Grymma strumpor, skor, smycken för att inte tala om buketten...
  • Ninjara
    Plättis skrev 2015-01-12 17:00:57 följande:
    Haha, även i min håla upptäckte jag! Hittade en modell jag blev sugen på att prova, men här tar de betalt för provningar och jag har bojkottat dem bara därför. (Det finns bara en riktig butik i Umeå...) Kanske dags att tänka om nu.
    Jag har inte behövt betala när jag har varit och provat. Men har förstått på dem att de inte måttar och att man inte får den där extra servicen om man inte tänkt köpa klänningen där. Är tydligen många som kommit dit och fått klänningen måttad och klar för att sedan beställa en likadan över nätet. Lite kollektiv bestraffning men det är klart att det inte lönar sig för dem att ta hand om brudar timme efter timme om de ändå inte tänkt köpa klänningen där. Förstod också att om man "betalade" för en provning så fick man den summan som ett tillgodo kvitto som man sedan fick använda till klänning. Ja lite rörigt kanske men jag har som sagt inte behövt betala,är ju iofs en sådan som begåvats med en sådan kropp att jag inte kan beställa över nätet heller. Blir bara fel då.
  • Ninjara
    Plättis skrev 2015-01-13 09:37:50 följande:
    Det är precis så de gör, vad jag har förstått. Man betalar för provningen men får avdrag på det priset om man beställer sin klänning via dem. Ninjara som har first hand experience litar jag dock mer på än vad jag hört i andra och tredje hand  
    Ninjara skrev 2015-01-13 05:55:39 följande:
    Jag har inte behövt betala när jag har varit och provat. Men har förstått på dem att de inte måttar och att man inte får den där extra servicen om man inte tänkt köpa klänningen där. Är tydligen många som kommit dit och fått klänningen måttad och klar för att sedan beställa en likadan över nätet. Lite kollektiv bestraffning men det är klart att det inte lönar sig för dem att ta hand om brudar timme efter timme om de ändå inte tänkt köpa klänningen där. Förstod också att om man "betalade" för en provning så fick man den summan som ett tillgodo kvitto som man sedan fick använda till klänning. Ja lite rörigt kanske men jag har som sagt inte behövt betala,är ju iofs en sådan som begåvats med en sådan kropp att jag inte kan beställa över nätet heller. Blir bara fel då.
    Köpte du din klänning via dem? Jag har hittat EN modell jag skulle vilja prova, men det känns osannolikt att de har just den hemma. 

Jag är inte heller standardstorlek, åtminstone inte en storlek över hela kroppen. Det gör att det känns väldigt vanskligt oavsett vad jag hittar på. Köpa klänning i butik = göra massa ändringar. Köpa måttbeställd klänning på nätet = ingen aning om vad jag får. 
    Jag ska dit och prova klänningen en tredje gång nu och vi har mätt och fixat och donat och provat i all oändlighet för att hitta en som passar mig. Har bestämt mig för en klänning med knytning i ryggen då jag tycker att det är lättare att få en bra passform. Sedan så kan man efter att klänningen har kommit ändra den om det nu skulle behövas. Känns som att jag antingen kommer att rasa i vikt av stressen eller sluta som en köttbulle. Kan ju hända att man skulle få en bulle i ugnen också än om det är mer osannolikt, Så ja, jag kommer att köpa den genom henne.

Hört både bra och dåligt om att beställa via nätet. Dels att bilderna inte stämmer med färg och modell, dels att kvaliten kan vara dålig både i material och sömnad. Men det är klart att man kan ha tur också. Känns dock som att ska man beställa över nätet kan det vara bra att vara ute i mycket god tid. Vad gör man om man får hem klänningen och det känns som att nä fy f-n? Då får man ha panik och sedan lägga ut minst lika mycket pengar som man får göra i affär i alla fall.

Tycker inte att klänningen är så dyr heller. Klänningen jag har valt är med rätt mycket brodering och i flera lager (ingen bakelse men välarbetad) och den kommer att kosta 5600. Tycker inte att det är så farligt med tanke på att man på nätet måste betala klänningen, frakt från utlandet och tullavgift om jag förstått det rätt.
  • Ninjara

Idag är det exakt 4 månader kvar. Herre min je vars tog tiden vägen?

Har i alla fall haft en toppenvecka, köpt världens finaste klänning, beställt brudbukett, corsager, tärnbuketter, fixat personal, pratat med kyrkan om riskastning (inte alla som tillåter), varit på systemet och pratat dryck och kollat upp alkoholfria alternativ.

När jag sedan kom hem en dag hade jag ett "mystiskt" brev i postlådan:

"Blivande Bruden planerar inför Bröllopet. Möhippegänget står i startgroparna för en kidnappning...
    Är du beRÄDD?
    Har du packat väskan? Följande innehåll:
    Ett förkläde, sexiga underkläder, en avbitare, oömma kläder, massageolja har du inte, far inte och köp möhippegänget har reserv VASELIN.
    Eftersom vi obemärkt har kunnat posta detta är du inte tillräckligt uppmärksam! Se upp för vita skåpbilarm förklädda kvinnor, kryptiska kommentarer.
    Kakan ska bakas. Degen är knådad. Sitt inte hemma och jäs..."

Helt underbart!!!!

• Ninjara

Jag köpte den från Högtidskläder i Umeå av märket Tiffanys. A linje skuren med snörning i ryggen. Grymt nöjd :D

• Ninjara

Vad  vill man som toastmaster ha reda på egentligen? Jag är som inne på att lämna en hel bruksanvisning men känns som att jag kanske skrämmer ihjäl stackarn. Tal, ev, lekar, ordningsregler, sång...vem som tar mat först?

• Ninjara
    litenkaka skrev 2015-01-18 22:00:15 följande:

Ni som ska ha en traditionell fest efter bröllopet (mat + party) - hur mycket lägger ni på alkohol? Supersvåra att beräkna hur mycket som går åt... Ska ha förrätt och buffé och servera rött vin. Öl till de som ber om det, den kommer dock köpas på systemet här och resten i Tyskland.

På systemet har de ju superkoll och kan hjälpa till att räkna ut hur mycket som behövs. Man kan få massor av drinktips också. Men inte är det lätt att räkna ut hur mycket man behöver. Känns som att man kommer att få massor över men hellre det än för lite.

Jag tänkte att till mingel så 2 glas bubbel till varje, förrätt 1 glas, varmrätt 2 glas, avec 1 glas, sedan vet jag inte riktigt på "efterfesten" hur mycket man ska tänka till var och en.
  • Ninjara
    Sofia2015 skrev 2015-01-20 12:33:19 följande:

Jag börjar äntligen kunna checka av lite saker på listan, igår hade jag möte med floristen och hon var helt fantastiskt söt och trevlig, så det känns toppen. =) 

Idag har jag tagit tag i konditorn till tårtan, och jag fick en offert på 100:-/bit!! Deras grundpris var 75:-/bit, men när jag ville ha några enkla liljor i sockerpasta som dekoration gick priset plötsligt upp med 25:-/bit! Alltså jag kan göra de där jäkla liljorna själv om det ska vara så... Helt vansinnigt ju. 
    Funderar nu på att köpa helt odekorerade och dekorera själv (är rätt hyfsad på smörkrämsrosor i alla fall =P)

Hur mycket har ni tänkt betala för era tårtor? Och vad ska ni ha för innehåll?

För övrigt kom sista delen till inbjudningskorten igår, så i helgen blir det verkstad! =)

100:-/bit??? Det låter väldigt mycket, vad ingår i det liksom?

På mitt jobb har vi grundpriset på 45:-/bit och då ingår först och främst själva ställningen. Sedan kan kunden beställa exakt antal bitar de vill ha så försöker vi anpassa till det. Passar det inte exakt, vilket det i stort sett aldrig gör så rundar vi av uppåt. Sedan är det så klart beroende på vad man vill ha för något inuti och så som dekoration. Om man vill ha en tårta på julgransställning, trappa eller amerikansk variant då de står på varandra och ställningen är inbakad i själva tårtan. Lättast när man ska lämna offert är om man får in en bild på designen man vill ha. Sedan kan det vara bra att tänka på att i alla tårttidningar så är majoriteten av tårtorna gjorda på dummies d.v.s. hårda träkubbar i form av tårtor, på hinkar eller vad man nu väljer att ha som form. Är många gånger som jag fått förfrågan om att göra en amerikanskt dekorerad tårta men med princesstårtefyllning. Det går tyvärr inte så bra då grädden i princesstårtan inte klarar tyngden av tårtor i lager på lager eller med mängder av dekor.

Vill kunden kan de beställa vanliga vita tårtor, typ princess. De går då att beställa i 8/12/20 bitar och blir något rundare än bröllopstårtor. Ställning ingår inte då de sätts till förfogande för de som ska ha bröllopstårtor. Sedan ingår samma dekor som vi har till vanliga tårtorna. Vilken marsipanfärg som helst, en maskingjord marsipanros och ev. text.

Vi kommer att ha en tårta bestående av belgisk chokladbotten (som en blandning mellan chokladtryffel och kladdkaka), mörk chokladmousse, hjortronpannacotta och champagnemousse. Kommer att täcka den med röd och vit marsipan (halva sidan ena färgen och andra sidan den andra), skarven kommer sedan att täckas med en mängd av blommor, olika sorter.

Till minglet innan middagen kommer jag att göra mini cupcakes och maccarones i guld, vitt och rött.

Gjorde dessa till min ena födelsedag. Lite osäker på om jag ska göra fjärilar på cupcakesarna...

• Ninjara

Vi tänkte som så att ringarna kommer vi ju att ha resten av livet så vi valde att sätta av mer till budgeten till dem och försöka spara in på annat. Nu tycker jag att det mesta kostar lite i överkant. Så det är lite häxblandning mellan att jag blir snåljudas och överkonsument. Nu är jag ingen märkestjej så känner inte att ringen bara måste vara från en speciell designer.

Totalt så lägger vi omkring 34 000 på alla tre ringarna. Allt övrigt till bröllopet har vi försökt önska oss i födelsedagspresenter, julklappar och sedan sparat sparat sparat i över ett år. Många dagar med havregrynsgröt...

Ett av grublerierna jag sitter i nu är bröllopsformen, har helt kommit av mig sedan jul. Huden är torr som fnöske och den där jävla vågen vill jag krossa med en tung vänsterfot. Influensan har ju inte heller hjälpt till den skitstöveln. Kommer att i helgen börja med en grönsak&frukt detox.

• Ninjara

Har pysslat ihop en guldfärgad låda idag (färgtemat går i rött, vitt och guld) som vi ska ha till en brevhälsning.

Under varje tallrik kommer vi att lägga ett dubbelvikt kort där gästerna kan skriva en hälsning, rita något eller vad de nu känner för. Sedan stoppar de ner kortet i ett kuvert som de får skriva ett datum på när vi sedan ska öppna det och se vad de har hälsat.

Har också införskaffat en superduper vattenfast mascara, eyeliner och läppglans. Jag tänkte köra på en guldfärgad makeup:

• Ninjara

Lite osäker dock på hurvida lösögonfransar klarar av glädjetårar. Någon som vet?

• Ninjara

Om man inte vill ha bröllopstårta så kan man ju alltid göra mini cupcakes och ställa på fina fat, eller köpa/baka lite olika och ha ett dessertbord. På kakburken.se finns en mängd olika superfina formar. Inte så svårt att göra cupcakes eller liknande i motsvarighet till hur mycket tid det kan ta att göra en bröllopstårta. Jag rekommenderar inte att man gör en bröllopstårta själv. Köp eller låt någon annan göra. Man kan ju alltid beställa vita princesstårtor och sedan lägga riktiga rosor eller violer på. Supersnyggt och ätbart.

Vi sparar in på allt som vi tänker att det ändå hamnar i papperskorgen. Sedan kan det vara en idé att gå på stan ofta eller kolla rea på internet. Då kan man hitta riktiga klipp till allt som hör till dekorering och pyssel. Har köpt en massa smycken och hårspännen som har varit på mellandagsrean. 

Våra give aways kommer att bli en liten pralinask med 3 olika sorters praliner i. Pralinerna gör jag själv och har man lite sprit i fyllningen så håller dom ett bra tag så man kan göra dem lite innan. Askarna hittade jag på internet på rea, samma med cellofanpåsar jag tänkte ha riset i.

Inbjudningskorten stoppade vi i vita askar som vi fick en hel soppåse av från min väns jobb. Deras företag har haft glödlampor i dem. Sedan pysslade vi ihop själva inbjudningskorten i röd kartong, tårtpapper som vi köpt via Panduro och sedan tryckt på med guldfärg, röda sidenband och själva texten skrev vi ut från datorn. Allt som allt så har vi betalat kanske 600-700 för allt pysselmaterial (inbjudningskort, festprogram, bordsplaceringstavla) och dekorationer till bröllopet.

Så här blev inbjudningarna:

• Ninjara
    Sthlm2015 skrev 2015-02-01 00:47:54 följande:

Vi har skickat bokningsförfrågan till några lokaler, fått svar på 2 att de är fullbokade och en är prel bokad  men vi ska dit och kolla på lokalen imorgon, så det är lite win i all motgång. 
    Sedan är vi klara med prel gästlista, håller på att kolla runt på fotografer (hur många timmar tänker ni ha dem runt omkring er?) och har varit och träffat en gammal vän till min mamma som ska sy min bröllopsklänning, då får jag den som jag vill och figursydd (ok, 4k kronor över min satta budget) och behöver inte köpa en klänning som butiksexpedition försöker tvinga  mig att tycka om. 

Vi har en kompis som jobbar som fotograf och han kommer att komma 3 dagar innan bröllopet. Tänkte att han ska få fota alla förberedelser, sminkning, påklädning, frisering, allt möjligt som händer innan och sedan hela bröllopsdagen.

Tänker däremot försöka få bröllopsfotot med stort B efter själva vigselcermonien då man förhoppningsvis fått släppa på lite spänningar. Ser man inte lika stel ut.
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!